صفر تا صد نفقه زن | 0 تا 100 نفقه - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل خانواده

صفر تا صد نفقه زن

نفقه زن چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

صفر تا صد نفقه- نفقه طبق ماده 1107 قانون مدنی به معنای تامین نیازهای شناخته شده و معمول زن است. تامین مسکن، و لوازم منزل، لباس، مواد غذایی ، هزینه‌های درمان ، زیبایی و بهداشت خانه و خانواده و … جزء نفقه به شمار ‌می‌رود و باید متناسب با کدبانوی خانه از طرف مرد پرداخت شود.

زمانی که زنی به عقد دائم مردی در ‌می‌آید و از او تمکین ‌می‌کند ، نفقه به او تعلق خواهد گرفت ولی دریافت نفقه در ازدواج موقت مجاز نیست و در صورتی که در عقد پرداخت نفقه از جانب مرد به زن قید شده باشد.تمکین به معنا و مفهوم برآورده کردن نیازهای قانونی شوهر از جانب زن است.

گروه حقوقی وکلای البرز در این مقاله به بررسی صفر تا صد نفقه می پردازد ، با ما همراه باشید.

 

صفر تا صد نفقه
صفر تا صد نفقه

میزان نفقه چه مقدار است ؟

در قانون میزان مشخصی برای نفقه مشخص نشده است و ملاک تعیین حقوق زوجه، نیازهای زوجه و شان او می باشد که در شرایط زمانی و مکانی مختلف، میزان نفقه متغیر خواهد بود. (صفر تا صد نفقه)

اگر زنی برای مطالبه نفقه به دادگاه مراجعه کند در این موارد محاکم خانواده برای تعیین مقدار حق زن، از کارشناس استفاده می کنند و کارشناس با تماس با زوجین و تحقیق در خصوص شرایط آن ها میزان حقوق زوجه را تعیین می کند و پس از ابلاغ نظر کارشناس طرفی که اعتراض دارد ظرف مدت ۷ روز نسبت به آن با ذکر دلایل اعتراض می کند و دادگاه برای بررسی مجدد میزان حقوق زوجه، از هیات سه نفر کارشناسان نفقه استفاده می کند.

 

 

نفقه زن در دوران عقد

عقد نکاح ممکن است به شکل دائم یا موقت باشد. اگر عقدی موقت باشد زن در آن عقد نمی‌تواند از مرد نفقه بگیرد مگر در صورتی که با مرد برای دریافت نفقه توافق کرده باشد. در مورد دریافت نفقه زن در دوران عقد لازم به ذکر است که زن تنها در صورتی می‌تواند درخواست کند که میان زوجین رابطه زناشویی وجود داشته باشد و تا قبل از این رابطه امکان درخواست نیست. با این حال اگر در دوران عقد، زن از مرد خود تمکین خاص کند و برای آغاز زندگی مشترک آماده باشد اما مرد برای آغاز زندگی اهمال‌کاری و تاخیر کند، زن می‌تواند برای دریافت درخواست دهد.

 

صفر تا صد نفقه
صفر تا صد نفقه

نفقه زن در دوران حق حبس

طبق ماده 1085 قانون مدنی ” زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده است ، از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ” . همانگونه که از این ماده مشخص است ، زن می تواند تا پرداخت کامل مهریه اش ، از تمکین خاص و تمکین عام در مقابل شوهرش خودداری کند . در این صورت ، زن از حق حبس استفاده کرده است . البته ، برای اعمال حق حبس از سوی زن ، شرایطی مقرر شده است که زن در آن صورت می تواند از حق حبس استفاده کند . مثلا اینکه مهریه زن باید حال باشد ، نه مدت دار . همچنین ، در صورتی که زن قبلا ولو یکبار در مقابل شوهرش تمکین کرده باشد ، دیگر نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند.صفر تا صد نفقه

نفقه زن در دوران حق حبس کماکان پابرجاست و زن می تواند علاوه بر اینکه مطالبه مهریه کرده است ، نفقه اش را نیز مطالبه کند .

 

 

نفقه زن پس از طلاق

همواره تا قبل از طلاق ، پرداخت نفقه به زن به دلیل سکونت مشترک زن و مرد ( تمکین زن از شوهر ) پرداخت می شده است و حال که زن و مرد از هم جدا شده اند ، مرد موظف به پرداخت نفقه به زن نیست . به همین دلیل است که حتی در صورتی هم که زن و مرد از هم طلاق نگرفته باشند ، اما زن از شوهر خود تمکین نکند ، مرد الزامی به پرداخت نفقه به زن ندارد .
اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد آن است که در صورتی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد ، زن می تواند تا پایان مدت عده طلاق در منزل همسرش سکونت نماید و مرد هم موظف است که نفقه این مدت را به وی بپردازد تا مدت عده به پایان برسد ( مشروط به اینکه طلاق به علت نشوز زن نبوده باشد ) .  اما در مواردی که طلاق از نوع طلاق بائن است ، زن حق نفقه در دوران عده نخواهد داشت .

 

صفر تا صد نفقه
صفر تا صد نفقه

نفقه زن پس از فوت شوهر

از آن جهت که زن بعد از فوت شوهر موظف به نگه داشتن عده وفات شوهر است ، مستحق نفقه نیز خواهد بود . مدت عده وفات شوهر چهار ماه و ده روز است که در این زمان ، زن می تواند دادخواست مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر را بدهد؛ همچنین زن می تواند نفقه گذشته خود را هم مطالبه کند . بنابراین ، در صورتی که زن از همسر خود تمکین کرده باشد ولی نفقه ای نگرفته باشد ، می تواند بابت نفقه گذشته خود نیز اقدام کند که این نفقه از اموال شوهر قابل پرداخت خواهد بود.

 

 

اگر زن حق گرفتن نفقه خود را ببخشد ولی بعدا پشیمان شود آیا می تواند آن را دوباره طلب کند؟

اگر زن نفقه خود را ببخشد البته اگر دلیلی برای پشیمانی یا شرطی باشد که متعاقباً به تحقق نرسد طبق قانون آئین دادرسی مدنی می تواند حق یا دین خود را مطالبه کند و رجوع از هبه در این راستا محقق می شود.

 

صفر تا صد نفقه
صفر تا صد نفقه

ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه زن

طبق ماده 1111 قانون مدنی زن می تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه ، به محکمه رجوع کند . در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد . همچنین ، طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه ، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید .

بنابراین ، ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه زن ناظر به حالتی است که زن از طریق دادگاه های حقوقی اقدام به ارائه دادخواست حقوقی مطالبه نفقه نموده و نفقه خود را مطالبه می کند که در این حالت در صورت وجود شرایط تعلق نفقه به زن ، مرد موظف به پرداخت نفقه به وی خواهد شد بعلاوه اینکه اگر مرد به دلایلی نتواند نفقه زن را بپردازد ، برای زن حق طلاق بوجود خواهد آمد .

 

 

ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه زن

عدم پرداخت نفقه ، علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه ، ضمانت اجرای کیفری نیز خواهد داشت . در حال حاضر مطابق ماده 642 قانون تعزیرات ، هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد ، یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید ، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید . بنابراین ، ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه زن در صورت تحقق جرم ترک انفاق ، حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه تعیین شده است .

در حال حاضر با تصویب ماده 53 قانون حمایت خانواده ، این ماده نسخ شده است و بر اساس این ماده هرکس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود . تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت ، در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می شود . بر اساس تبصره این ماده نیز امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است .

 

وکیل کرج
وکیل کرج

مزایای داشتن وکیل برای دریافت نفقه

طرح دعوای نفقه ممکن است پیچیده و دشوار باشد ، به همین منظور بهتر است حتما از مشاوره حقوقی وکیل خانواده  استفاده نمایید.

مزایای داشتن وکیل برای دریافت نفقه زن شامل موارد زیر است:

  • وکیل می‌تواند در صورت امکان حکم جلب مرد را بگیرد.
  • وکیل با اثبات عدم پرداخت می‌تواند طلاق زن را بگیرد.
  • با حضور وکیل، دیگر نیازی نیست که زن در دادگاه و در مراحل پیگیری حاضر باشد.
  • روند دریافت با کمک وکیل تسریع و تسهیل می‌شود.

 

 

گروه حقوقی وکلای البرز / وکیل کرج

گروه حقوقی وکلای البرز با بیش از ده سال سابقه درخشان در زمینه خانواده ، می تواند شما عزیزان را جهت موفقیت پرونده تان یاری دهد؛ برای مشاوره با وکلای متخصص ما کلیک کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید