ازدواج موقت و مسائل حقوقی آن - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل خانواده

ازدواج موقت و مسائل حقوقی آن

ازدواج موقت

ازدواج موقت یا صیغه یکی از انواع ازدواج می‌باشد که برای مدت زمان خاصی تعیین می‌گردد. در ازد‌واج موقت با خوانده شدن صیغه محرمیت زوجین برای مدت زمان خاصی که با یکدیگر تفاهم کرده‌اند، محرم می‌شوند. پس از به پایان رسیدن مدت زمان مشخص شده، خود به خود ازدواج پایان می‌یابد.

متاسفانه شرایط بد اقتصادی باعث شده است تا بسیاری از جوانان از ازدواج دائم فراری باشند‌. این دسته از افراد اگر به ازدواج‌های موقتی روی نیاورند در مسیر گناه و فحشا قرار می‌گیرند. به بیان دیگر می‌توانیم بگوییم ازدواج موقت با هدف رفع نیازهای جنسی به صورت موقتی و بر اساس توافق و تفاهم طرفین شکل می‌گیرد.

 این ازدواج از نظر شرعی کاملا درست است و هیچ گناهی برای زن و مرد در نظر گرفته نمی‌شود. با این وجود هنوز هم جوامع مختلف عده‌ای این دسته از ازدواج‌ها را ننگ و نادرست می‌دانند. دلیل این مخالفت را می‌توان آسیب‌ها و مضرات فراوانی دانست که ازدواج موقت برای زوجین به خصوص بانوان به دنبال دارد.

آگاهی داشتن از نکات حقوقی نکاح موقت کمک می‌کند تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید. و در صورت بروز هر گونه مشکل حقوقی بتوانید راحت‌تر از مراجع حقوقی پیگیری کنید.

طلاق در ازدواج موقت

زوجین در هنگام ازدواج موقت، قبل از جاری شدن صیغه بر سر مدت زمان ازدواج و محرمیت به توافق می‌رسند. محدودیت زمانی در این دسته از ازدواج‌ها باعث می‌شود فرد برای جدایی نیازی به طلاق نداشته باشد. زیرا با اتمام مدت زمان مشخص شده ازدواج و محرمیت نیز پایان می‌یابد.

گاهی برخی از افراد اقدام به خواندن صیغه محرمیت یا ازدواج موقت برای مدت زمانی طولانی مثلا نود سال می‌کنند. این دسته از افراد اگر بخواهند به محرمیت خود خاتمه دهند باید از همسر موقت خود طلاق بگیرند.

ازدواج موقت و حق مهریه

در ازدواج موقت نیز همچون ازدواج دائم مهریه به زن تعطلق می‌گیرد. این مهریه عند المطالبه است یعنی هر گاه زن درخواست مهریه کند، مرد موظف به پرداخت خواهد بود.

مهریه در این نوع ازدواج کمتر از مهریه ازدواج دائم است اما از نظر نحوه پرداخت هیچ گونه تفاوتی با ازدواج دائم ندارد.

در این نوع ازدواج نفقه و ارث به زوجه تعلق نمی‌گیرد اما اگر یکی از شروط ضمن عقد دریافت نفقه و تعلق گرفتن ارث به زوجه باشد مرد موظف به پرداخت خواهد بود. بر او واجب است به شروط تعیین شده در هنگام عقد پایبند باشد.

اثبات ازدواج موقت

برخی مواقع مردان متاهل به دلیل پنهان کردن ازدواج موقت، آن را ثبت نمی‌کنند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که این نوع ازدواج‌ها معمولا مخفی می‌مانند. افراد به دلیل مخفی کردن این ازدواج معمولا از ثبت آن خودداری می‌کنند‌‌. عدم ثبت این ازدواج باعث می‌شود تا در صورت بروز هر گونه مشکل اثبات آن سخت و دشوار باشد.

بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ازدواج موقت خود را در دفاتر رسمی ثبت ازدواج، ثبت کنید.

سن قانونی برای صیغه

ازدواج موقت نیز همچون ازدواج دائم دارای شرایطی است که صحت آن را تایید کند. سن قانونی ازدواج موقت در قانون جمهوری اسلامی ایرانی برای دختران سیزده سال تمام یا بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

اگر دختری قبل از این سن اقدام به ازدواج موقت کند از نظر شرعی و قانونی ازدواج او صحیح نمی‌باشد.اجازه پدر در ازدواج موقت برخی از فقها معتقد هستند که دختران برای صیغه شدن نیاز به اجازه پدر خواهند داشت. در مقابل برخی دیگر بیان می‌کنند که عاقل و رشیده بودن دختر او را از اجازه پدر برای ازدواج موقت بی‌نیاز می‌کند.

توجه داشته باشید زنان و دخترانی که در اثر رابطه جنسی بکارت خود را از دست داده‌اند برای ازدواج موقت به اجازه پدر نیاز نخواهند داشت. دختران باکره بایستی بر اساس نظر مرجع تقلید خود عمل کنند.

مجازات صیغه کردن چیست

صیغه یک عمل شرعی و پذیرفته شده در دین اسلام می‌باشد. اما اگر نکات شرعی لازم در این ازدواج به درستی صورت نگیرد ازدواج فرد ناصحیح و مجازات ازدواج موقت را به همراه خواهد داشت.

بنابراین ازدواج موقت شما حتی اگر در دفاتر رسمی هم ثبت نشده باشند در صورت در نظر گرفتن نکات شرعی صحیح خواهد بود.

فرزند حاصل از صیغه

بارداری زن در زمان صیغه تنها در صورتی موجب ثبت ازدواج می‌شود که زن و مرد قبل از خواندن صیغه در این باره به توافق برسند.

اگر این نوع ازدواج ثبت شده باشد فرزندی که از آن حاصل می‌گردد همچون ازدواج دائم از حق و حقوق اولادی برخوردار می‌شود.

اگر فرزندی از صیغه حاصل شود بایستی مرد وظیفه پرداخت نفقه و نگهداری از فرزند به دنیا آمده را برعهده گیرد.

ازدواج موقت

ساقط شدن مهریه

هنگامی که صیغه محرمیت میان زن و مرد جاری می‌شود زن هر گاه بخواهد می‌تواند مهریه توافق شده را از همسر خود درخواست کند. حتی بعد از به اتمام رسیدن مدت محرمیت نیز زن می‌تواند مهریه توافق کرده را درخواست کند.

عدم نزدیکی زوجین یا فوت زن هیچ خللی در دریافت مهریه او ایجاد نخواهد کرد.

مشاوره آنلاین با وکیل کرج

اگر در حل مسائل حقوقی مرتبط با صیغه دچار مشکل شده‌‌اید. یا به دنبال مراکزی هستید که در حل مشکلات پدید آمده در اثر صیغه به شما یاری رساند. گروه حقوقی تخصصی البرز به صورت تلفنی و حضوری آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.برای مشاوره حقوقی با وکیل متخصص در امور خانواده با ما تماس بگیرید.

این مرکز حقوقی به عنوان یکی از بهترین مراکز حقوقی استان البرز و کرج شناخته می‌شود. خدمت رسانی گسترده و حل پرونده‌های قضایی سخت توسط این مجموعه موجب محبوبیت زیاد آن شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید