نحوه تشخیص اصالت سند تک برگ
اصالت سند تک برگ
نحوه تشخیص اصالت سند تک برگ – یکی از مهمترین ادله برای اثبات دعوا در امور مدنی سند می باشد .
بر اساس ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی ، سند عبارت است از هر نوشته ای که در مقام دعوا یا دفاع قابل استنادباشد.
با توجه به تعریف فوق به نظر می رسد دو رکن مهم سند عبارت است: از مکتوب بودن و قابل استناد بودن در دعوا .
فلذا بنظر میرسد یکی از مهمترین دلایل که میتوانید ادعای خود در خصوص مالکیت یک ملک یا اموالی را اثبات نمایید سند می باشد.
به طور کلی اسناد به دو دسته تقسیم می شوند:
1-رسمی: بر طبق قانون مدنی اسنادی که توسط مامورین رسمی و در حدود صلاحیت آنان و مطابقت با مطابق با قانون ،تنظیم میشوند اسناد رسمی نام دارند.
۲- عادی : نوشته هایی که فاقد شرایط اسناد رسمی هستند و غالباً افراد جامعه برای برطرف نمودن مشکلات شان و ایجاد نظم با یکدیگر تنظیم می نمایند سند عادی هستند. مانند قرارداد رهن و اجاره منزل
انواع سند های ساختمانی و ملکی
– سندهای منگوله دار و یا دفترچه ای
-سند های کاداستر یا سند های تک برگ
– سند های مشاعی یا سهمی
چگونه اصالت سند را تشخیص دهیم؟
در گذشته مراحل استعلام اصالت سند بسیار طولانی و به صورت دستی انجام می گرفت.
امروزه با رشد تکنولوژی مراحل استعلام سند به سرعت انجام می گیرد. اگر سند تک برگ باشد ، در صورت انجام معامله و قبل از شروع مراحل انتقال سند شما می توانید از طریق وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و از طریق خدمات الکترونیکی این سامانه اقدام به گرفتن استعلام نمایید.
سند های منگوله دار
در خصوص سند های منگوله دار یا اسناد دفترچه ای می بایست به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و از آنان درخواست نمایید تا آنان استعلام را انجام دهند.
گروه وکلای البرز آماده
حمایت از شما هستند
ملاحظه: استعلام اصالت سند های منگوله دار از طریق دفاتر اسناد رسمی معمولاً نیاز به ۲۴ ساعت زمان دارد و هزینه آن را نیز باید بپردازیید.
اگر سند شما مشاعی باشد برای بررسی اصالت آن می بایست به اداره ثبت شهرستانی که ملک در حوزه آن قرار گرفته و یا دفترخانه ای که در اولین مرحله سند مذکور را تنظیم نموده مراجعه نمایید
رسمی کردن معامله
پس از آنکه شما معامله ای را انجام دادید نیاز است برای رسمی کردن این معامله و تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. طبق قانون دفتر تنظیم سند انتقال، قبل از انتقال سند وظیفه گرفتن استعلام هایی از اداره ثبت، شهرداری، دارایی محل وقوع ملک و در صورت لزوم تامین اجتماعی و برخی ارگان های دیگر بسته به ملک را دارند. در این انجام استعلام های ثبتی، بررسی وضعیت سند از نظر بودن در رهن بانک و یا ارگانهای دیگر انجام میشود. هم چنین بررسی اینکه ملک در حال معامله، در طرحهای ساخت و سازهای شهری نبوده باشد هم در دفتر اسناد رسمی انجام میشود. با این حال برای دریافت نتیجه نهایی این استعلام ها به زمانی حدود تا دو هفته نیاز است.
جهت مشاوره با وکیل روی دکمه زیر کلیک کنید
چگونه سند اصالت سند تک برگی را در سامانه اداره ثبت بررسی نماییم؟
- ابتدا به وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس ssaa.ir مراجعه نمایید.
- سپس منوی خدمات الکترونیکی را اتخاب نمایید.
- در ادامه زیر منوی خدمات ثبتی را انتخاب نمایید.
- نهایتا” از زیر منوی خدمات ثبتی گزینه ی تصدیق اصالت اسناد دفاتر اسناد رسمی را انتخاب کنید.
مرحله پایانی
مراحل بالا که به پایان برسد صفحه ای برای شما به نمایش در می آید که با ثبت شناسه سند و رمز تصدیق (هر دو در بالای سند درج شده اند) در این صفحه شما می توانید استعلام مربوطه را دریافت کنید.
مدارک لازم برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی
-برگه خلاصه معامله
ملاحظه:
برگ خلاصه وضیت همان بنچاق است که توسط دفترخانه اسناد رسمی تنظیم و در سیستم دفتر املاک اداره ثبت پس از تایید چاپ و امضاء میگردد.
-درخواست خریدار
نکته: خریدارکسی است که قرار است ملک بصورت رسمی به ایشان منتقل گردد. چنانچه شما مالک فعلی هستید و سند منگوله دار دارید، خود شما خریدار محسوب خواهید شد و باید خود فرم را تنظیم نمایید لیکن چنانچه شریک دارید کلیه شرکاء می بایست فرم درخواست را پر کنند.
-اصل سند مالکیت قبلی(منگوله دار یا کداستر(تک برگی )
-پرداخت هزینه صدور سندمالکیت جدید؛
نکته:
اگر سند دارای چندین مالک(شراکتی) باشد برای هر کدام یک سند تک برگی جداگانه صادر می شود و برای هر کدام باید هزینه صدور سند مالکیت/تک برگی جداگانه پرداخت نمایید.
-کدملی و آدرس مالک(کسی که تقاضای سند تک برگی دارد. یعنی در صورتیکه شما خریدار جدید هستید باید مشخصات خود را وارد کنید)
-آدرس ملک و کدپستی آن
نوشته های پیشین: