پاک کردن اسم همسر از شناسنامه در سه سوت - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل خانواده

پاک کردن اسم همسر از شناسنامه در سه سوت

پاک کردن اسم همسر از شناسنامه در سه سوت یکی از موضوعات بر طرفدار است که به کرات از وکلای طلاق پرسیده می شود. در این پست به طور مفصل به مبحث پاک کردن نام همسر از شناسنامه خواهیم پرداخت.
پاک کردن اسم همسر از شناسنامه

طلاق و جدایی برای هر فرد تجربه‌ای تلخ و خاطراتی دردناک به همراه خواهد داشت. برخی از افراد علاقه‌مند هستند تا پس از طلاق نسبت به پاک کردن اسم همسر از شناسنامه خود اقدام کنند.

جالب است بدانید که این امر کاملا امکان پذیر است‌. شما به راحتی می‌توانید با انجام یک سری اقدامات در کمترین زمان ممکن نام همسر سابق‌تان را برای همیشه نه تنها از زندگی بلکه از شناسنامه‌تان نیز پاک کنید.

هر کس از پاک کردن نام همسر از شناسنامه اهدافی دارد. برخی از افراد فکر می‌کنند با این کار می‌توانند برای همیشه از شر خاطرات تلخ و نشانه‌های فرد سابق زندگی خود خلاص شوند. برخی دیگر نیز قصد دارند با این کار تعداد دفعات ازدواج خود را کتمان کنند.

در قوانین ایران برای جلوگیری از سو استفاده‌هایی که ممکن است از این پاک کردن نام همسر صورت گیرد یک سری مقررات تعریف شده است.

شرایط پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه

با اینکه امکان پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه پس از جدایی میسر است اما تا زمانی که فرد مجددا ازدواج نکند این کار شدنی نیست. به عبارت دیگر لازمه پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه ازدواج مجدد است. فرقی ندارد شما به صورت توافقی طلاق گرفته‌اید یا یک طرفه؛ تنها زمانی می‌توانید این نام را از شناسنامه پاک کنید که مجدد تشکیل زندگی داده باشید.

فهمیدن دلیل این قانون کار دشواری نیست. نام همسر سابق از شناسنامه شما پاک نخواهد شد تا امکان فریب همسر جدید را نداشته باشید. با این که این قانون مخالفان زیادی را به خود اختصاص داده است اما به نظر می‌رسد از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی نیز جلوگیری کرده است.

توجه داشته باشید که در هنگام پاک کردن نام همسر از شناسنامه باکره بودن یا نبودن بانو نقش تعیین کننده‌ای در تغییر شرایط و سخت‌گیری‌ها خواهد داشت.

پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه در صورت باکره بودن

با اینکه طلاق آسیب‌های روحی و روانی فراوانی را به همراه خواهد داشت اما از این نکته غافل نشوید گاهی طلاق راه نجات و جلوگیری از دردسرهای بیشتر است. ممکن است زوجین قبل از اینکه با یکدیگر رابطه زناشویی داشته باشند تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند. اگر این زن و مرد بعدها برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه اقدام کنند شرایط کمی متفاوت خواهد بود.

بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران اگر زوجین با یکدیگر رابطه جنسی نداشته باشند می‌توانند بدون نیاز به ازدواج مجدد برای همیشه شناسنامه خود را از نام همسر سابق خالی کنند.

شاید این سوال پیش بیاید که چگونه باید باکره بودن یا نبودن را اثبات کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با در دست داشتن گواهی بکارت می‌توانید به راحتی نداشتن رابطه جنسی خود را اثبات و نام همسر را از شناسنامه‌تان محو کنید.

پاک کردن نام همسر پس از رابطه جنسی

هنگامی که زوجین پس از رابطه جنسی تصمیم می‌گیرند نام همسر خود را از شناسنامه پاک کنند به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی در این مسیر اجازه این کار تا قبل از ازدواج مجدد به آن‌ها داده نمی‌شود.

فرقی ندارد زن خواهان پاک کردن نام مرد از شناسنامه باشد یا مرد خواهان پاک کردن نام زن از شناسنامه. این دسته از افراد باید صبور باشند تا پس از ازدواج مجدد نام همسر قبلی را در شناسنامه خود نبینند.

قانون پاک کردن نام همسر از شناسنامه

بر اساس آخرین تغییرات حقوقی شکل گرفته در سال ۱۳۹۳شمسی، تنها شرطی که می‌تواند موجب پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه شود دوشیزه ماندن در ازدواج قبلی است.

این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که امکان حذف نام همسر از شناسنامه برای بانوانی که برای بار چندم ازدواج می‌کنند یا دوشیزه نیستند امکان پذیر نیست‌‌.

به عنوان مثال بانویی که برای بار دوم ازدواج کرده است تنها در صورتی می‌تواند نسبت به حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود بپردازد که در این ازدواج رابطه جنسی شکل نگرفته باشد.

حذف نام همسر از شناسنامه خود

پاک کردن اسم همسر فوت شده از شناسنامه

اگر فردی خواهان حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه باشد نیز همچون قانون حذف نام همسر پس از طلاق باید به دو صورت عمل کند. اگر در دوران عقد و قبل از برقراری رابطه جنسی همسرش فوت کرده است می‌تواند با ارائه گواهی‌های پزشک قانونی مبنی بر دوشیزه بودن به راحتی نام همسر را از شناسنامه خود پاک کند. در صورتی که همسر فرد پس از برقراری رابطه جنسی فوت کرده باشد بایستی صبر کند تا پس از ازدواج مجدد امکان پاک کردن نام همسر قبل از شناسنامه را بیابد.

مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر از شناسنامه

برای پاک کردن اسم همسر سابق خود از شناسنامه به مدارکی نیاز خواهید داشت. در واقع بدون در دست داشتن این مدارک حذف نام صورت نمی‌گیرد. در ادامه مدارک مورد نیاز را برای سه حالت موجود بررسی می‌کنیم.

۱: حالت اول حالتی است که زن و مرد قبل از برقراری رابطه جنسی از یکدیگر جدا شده‌اند. همان گونه که قبلا نیز اشاره کردیم در این حالت برای حذف نام از شناسنامه نیازی به ازدواج دوباره نخواهید داشت. مدارک لازم در این شرایط عبارتند از: معرفی نامه دادگاه، مدارک شناسایی، حکم طلاق و سند طلاق و همچنین گواهی بکارت دریافت شده از پزشکی قانونی

۲: حالت دوم حالتی است که زن و مرد پس از برقرای رابطه جنسی اقدام به جدایی کرده‌اند. از آنجایی که شرط پاک کردن اسم در این شرایط ازدواج مجدد است لازم است اطلاعات مربوط به ازدواج مجدد را نیز در دست داشته باشید. مدارک لازم در حالت دوم عبارتند از: سند طلاق قبلی، مدارک شناسایی، مدارک مربوط به ازدواج مجدد

۳: حالت سوم حالتی است که مرگ یکی از زوجین موجب طلاق و جدایی شده است. در این صورت فرد با در دست داشتن گواهی فوت همسر سابق، سند ازدواج و از همه مهم‌تر مدارک شناسایی می‌تواند در زمانی کوتاه نسبت به پاک کردن نام همسر قبلی خود اقدام کند.

لازم به ذکر است که زوجین این امکان را خواهند داشت تا از طریق گواهی تجرد از ازدواج یا عدم ازدواج کسی که قرار است سالیان سال با او زندگی کنند آگاه شوند.

چگونه نام همسر را از شناسنامه حذف کنیم

مشاوره حقوقی گروه وکلای البرز

گروه حقوقی وکلای البرز یکی موسسات حقوقی ممتاز در کرج و استان البرز می‌باشد. این موسسه به دلیل سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات حقوقی گسترده و موفق توانسته است به یکی از مهم‌ترین مراکز مشاوره حقوقی کرج و استان البرز تبدیل شود. اگر می‌خواهید از خدمات بی‌‌نظیر این مجموعه برخوردار شوید تنها کافی است برای مشاوره آنلاین با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید