نحوه دریافت اجرت المثل ایام زناشویی %page - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل خانواده

نحوه دریافت اجرت المثل ایام زناشویی

اجرت المثل چیست ؟

نحوه دریافت اجرت المثل ایام زناشویی – کارهایی که هر یک از افراد در جامعه انجام می دهند محترم و دارای ارزش است و هر شخصی که اقداماتی را برای دیگری و به درخواست او انجام داده باشد ، می تواند اجرت یا بهای اعمال خود را دریافت کند . در روابط خانوادگی نیز ، از آن جهت که زن به لحاظ قانونی مکلف نیست که برخی امور را انجام دهد ، اما به اقتضای عرف و روابط خانوادگی اموری همچون نظافت و آشپزی و … را انجام می دهد می تواند مبلغی تحت عنوان اجرت المثل ایام زناشویی یا اجرت المثل ایام زندگی مشترک را از شوهرش مطالبه کند .

از جمله حقوق مالی که بعد از طلاق به زن تعلق می گیرد ، اجرت المثل کارهایی است که زن در طول زندگی مشترک با شوهرش در منزل وی انجام داده است . مطابق ماده 336 قانون مدنی ، هرکس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی کند که عرفا برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتا مهیای آن عمل باشد ، عامل مستحق عمل خود خواهد بود ؛ مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع (مجانی بودن) داشته است . بنابراین ، در صورتی که زن در منزل شوهرش به کارهایی پرداخته باشد که به لحاظ شرعی بر عهده او نبوده است و قصد انجام این امور را نداشته باشد،می تواند بهای این دسته از کارها را از شوهرش مطالبه کند.

 

شرایط دریافت اجرت المثل

  • دعوی طلاق باید از طرف زوج باشد.
  • انجام امور منزل باید به دستور به زوج باشد.
  • زوجه قصد تبرع نداشته باشد؛ یعنی کارها را انجام ندهد. در رویه‌های قانونی اصل بر این است که کارها به انجام نشده است.
  • اجرت المثل مربوط به کارهایی است که جزو وظایف شرعی و قانونی زن نباشد.

 

مراحل درخواست اجرت المثل

ابتدا زن یا وکیل پایه یک دادگستری باید دادخواستی را مبنی بر درخواست اجرت المثل ارائه دهد که برای این کار باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و پس از پرداخت هزینه های مربوطه ، دادخواست خود را تنظیم و ثبت نماید .

 

معیارهای تعیین اجرت المثل برای زن

پس از اثبات شایستگی زن برای دریافت، کارشناس باید با در نظر گرفتن معیارهای متعدد ، مبلغ را اعلام کند که برخی از معیار ها عبارتند از :

  • سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال
  • تعداد فرزندان و محل زندگی
  • داشتن خدمتکار و امکانات رفاهی خانواده
  • و …

 

مبلغ اجرت المثل

معمولا بانوانی که برای طلاق اقدام می کنند، پس از اطلاع از امکان مطالبه این پول، در اولین قدم از وکلا می پرسند: “اجرت المثل سالی چقدر است؟”

واقعیت این است که اجرت المثل زنان در موارد مختلف با هم متفاوت است و مبلغ یکسانی برای افراد در نظر گرفته نمی شود و تعیین این مبلغ با نظر قاضی و بوسیله کارشناس صورت می گیرد. فرمول محاسبه هم معمولا به این صورت است که یک مبلغ پایه در نظر می گیرند و به ازای هر سال زندگی مشترک، ضریبی را به آن اضافه می کنند.

 

مزیت های دریافت اجرت المثل توسط وکیل دادگستری

اگر وکیل پایه یک دادگستری پیگیری پرونده را بر عهده گیرد، محاسنی به همراه دارد که عبارتند از :

  • کوتاه شدن پروسه دریافت اجرت المثل
  • عدم نیاز به حضور زن در مراجع قضایی
  • توقیف اموال توسط وکیل در صورت شناسایی آنها
  • درخواست نحله زن توسط وکیل (اگر ثابت شود که زن قصد کار بدون دستمزد را داشته است).

نحله به معنای بخشش است و اشاره به مبلغی می کند که توسط دادگاه و طبق شرایطی خاص به زن داده می شود. وکیل دادگستری با بررسی شرایط اعلام می کند که آیا اجرت المثل به زن تعلق می گیرد یا خیر.

 

گروه حقوقی البرز / وکیل کرج

به دلیل پیچیده بودن مبحث اجرت المثل بهتر است قبل از هر اقدامی از وکیل پایه یک دادگستری مشورت بگیرید تا به آسانی بتوانید این موضوع را در دادگاه پیگیری کنید ؛

با وکلای متخصص ما در گروه حقوقی البرز در ارتباط باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید