مخدوش كردن پلاک در محدودیت های کرونا %sep گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل جرائم و مجازاتها

مخدوش كردن پلاک در محدودیت های کرونا

مجازات مخدوش كردن پلاک خودرو در محدودیت های کرونا

امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا و تدابیر اندیشه شده از سوی ستاد ملی کرونا در خصوص ایجاد محدودیت در تردد و منع رفت و آمد وسایل نقلیه و اعمال جریمه برای متخلفین، متاسفانه شاهد تغییر یا مخدوش کردن ارقام پلاک خودرو توسط برخی افراد با هدف تردد در ساعات منع تردد هستیم، که البته به نظر می‌رسد چنین اقداماتی بیشتر ناشی از عدم اطلاع دقیق اشخاص از مفاد قانون و ماهیت اقدام است.

ایجاد تغییر و یا مخدوش کردن پلاک خودرو، مطابق با متن صریح قانون دارای تبعات کیفری و البته در مواردی حقوقی است.

در این نوشتار به بررسی مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو در محدودیت‌ های کرونا می‌پردازیم.

 

تغییر پلاک خودرو در محدودیت‌ کرونا

در جدول تخلفات رانندگی جریمه مخدوش کردن پلاک خودرو با دو کد 2021 و 2047 مشخص می شود. هر دوی این کدها به ناخوانا بودن پلاک و تغییر استاندارد پلاک اشاره دارند که دقیقا با مفهوم مخدوش کردن پلاک یکسان است.

مخدوش كردن پلاک خودرو در محدودیت های کرونا تنها تخلف نیست و جرم نیز تلقی می‌شود. رانندگان متخلفی که اقدام به دستکاری پلاک خودرو می‌کنند مجرم محسوب شده و با آنان برابر قانون برخورد می‌شود.

طبق ماده ۷۲۰  قانون مجازات اسلامی هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییری ایجاد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به ‌آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی بکار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

 

موارد تغییر پلاک خودرو

  • استفاده از پلاک زیر سپر یا پشت شیشه
  • استفاده از طلق روی پلاک
  • استفاده از پارچه و دستمال روی پلاک
  • ناخوانا کردن پلاک با تغییر شکل اعداد پلاک
  • مخدوش کردن پلاک با استفاده از پلاک‌های غیرمجاز

 

تفاوت جریمه مخدوش کردن پلاک خودرو با موتور سیکلت

مخدوش کردن پلاک هر نوع وسیله نقلیه و تردد در معابر عمومی تخلف است و مجازات آن طبق توضیحاتی که داده شد، اعمال می شود. بنابراین فرقی نمی کند که یک خودرو پلاک خود را مخدوش کرده باشد یا یک موتور سیکلت. زیرا اساسا اقدام به انجام چنین کاری به صورت عمد است و راننده در آن دخالت دارد. بنابراین قانون هیچ نوع تخفیف و عنایتی به این دست از رانندگان ندارد و به شدت با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

 

دفتر خدمات حقوقی البرز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید