وکیل قتل کرج - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
قتلکیفریمشاوره حقوقیوکیلوکیل آنلاینوکیل جرائم و مجازاتهاوکیل کیفری

وکیل قتل کرج

وکیل قتل کرج

قتل به‌عنوان یک عمل دلخراش و خشونت‌بار در نگاه اول شاید آسیب به یک فرد به نظر برسد اما در واقع سبب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر بر جامعه خواهد شد. در کمال تأسف باید بگویم که طی چند سال اخیر تعداد قتل‌های صورت‌گرفته به طور چشمگیری افزایش‌یافته است. قتل به‌عنوان یکی از جرایم پیچیده و مهم مستلزم کمک‌گرفتن از طریق متخصص و کاردان است که از آن به‌عنوان وکیل قتل(به انگلیسی: murder lawyer ) یاد می‌شود، هرگونه اشتباهی که بر اثر ناآگاهی فرد مجرم و اطرافیان او صورت بپذیرد ممکن است منجر به قصاص ناحق شود ازاین‌رو کمک خواستن از یک مشاور حقوقی قتل بسیار ضروری تلقی می‌شود.

انواع قتل کدام‌اند؟

در هر کشوری قتل جز مهم‌ترین جرایم محسوب می‌شود و متعاقبا برای آن در هر کشور قوانین متفاوتی وجود دارد. از جمله مجازاتی که در ایران برای جرم قتل در نظر گرفته می‌شود می‌توان به حبس ابد و اعدام در مواجهه با قتل عمد اشاره کرد. به‌طورکلی برای تعیین مجازات جرم صورت‌گرفته نوع آن باید به طور دقیق تعیین شود امر قتل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از منظر قانون تمامی قتل‌های صورت‌گرفته قتل عمد تلقی نمی‌شوند. در ادامه مطلب قصد داریم تا در خصوص انواع قتل توضیحاتی را شرح دهیم:

  • قتل عمد:

به‌طورکلی اگر قتلی با قصد قبلی و اراده فرد صورت بپذیرد قتل عمد نام‌گرفته و برایش مجازاتی سنگین در نظر گرفته می‌شود.

  • قتل غیرعمد:

قتلی که عمداً صورت نگرفته باشد و یا به عبارت بهتر از روی خطای محض صورت پذیرفته باشد قتل غیرعمد تلقی می‌شود، برای این نوع قتل مجازات سنگینی مانند اعدام در نظر گرفته نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال شرایطی را در نظر بگیرید که یک کودک با اسلحه به فردی شلیک کرده و موجب مرگ او شود در چنین حالتی بنا بر صغر نسبی جرم انجام شد حق ایران شناخته شده و احساسی برایش وجود ندارد استفاده از وکیل قتل در چنین شرایطی اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • قتل شبه‌عمد:

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم تشخیص قتل غیرعمد کار آسانی نبوده و نیاز است یک مشاوره قتل غیرعمد آن را به اثبات برساند. حال برای شرح قتل غیرعمد لازم است با یک مثال شروع کنیم: فرض کنید در یک درگیری یا نزاع یکی از افراد شیء سنگین را به‌سوی فرد دیگری پرتاب کند و سبب مرگ او شود درحالی‌که به‌هیچ‌وجه قصد کشتن او را نداشته باشد، در چنین شرایطی فرد مجرم چه قتلی انجام داده است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم قتل صورت‌گرفته همان قتل شبه‌عمد است.

  • قتل باسبق تصمیم:

از دیگر انواع قتل می‌توان به باسبق تصمیم اشاره کرد این نوع از قتل به حالت اشاره دارد که فرد طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده قصد کشتن فردی را داشته باشد به‌طوری‌که برای آن کمین کرده باشد. به این نوع از قتل که در آن فرد قصد و انگیزه صریح دارد قتل باسبق تصمیم گفته می‌شود. اگرچه این نوع قتل بسیار شبیه به قتل عمد به نظر می‌رسد اما به‌هیچ‌وجه قتل عمد محسوب نمی‌شود.

وکیل قتل کرج
وکیل قتل کرج

وکیل قتل چه کسی است؟

زمانی که فرد قاتل دست به انجام قتل می‌زند تفکر اکثر افراد عادی آن است که باید قصاص شود اما انجام قتل همیشه هم به قصاص ختم نمی‌شود چرا که مطابق گفته‌های قبلی در این مقاله قتل اشکال و انواع مختلفی دارد که تشخیص آن از عهده افراد عادی خارج است. در چنین شرایطی وجود فردی متخصص که علاوه بر داشتن پروانه وکالت در این زمینه مطالعه تخصصی داشته و فعالیت‌های گوناگون انجام داده است بسیار ضروری است وجود یک وکیل قتل این امکان را فراهم می‌کند که جرم صورت‌گرفته بادقت و از منظر قانونی بررسی شده و نوع دقیق آن تشخیص داده شود و در صورت لزوم به دفاع از فرد صورت بگیرد. در پرونده‌های قتل گاهی ممکن است هر یک از طرفین دعوی کیفری توان مالی برای پرداخت هزینه‌های وکیل را نداشته باشند و یا به هر دلیلی وکیلی را برای دفاع از خودشان معرفی نکرده باشند، دادگاه در چنین شرایطی موظف است وکیلی برای هر یک از آن‌ها منظور کند که هزینه آن از صندوق اعتبارات قوه قضائیه پرداخت می‌گردد.

جرم قتل

به‌طورکلی هر عملی که خلاف قوانین صورت بگیرد جرم بوده و برای آن مطابق قوانین مجازات تعیین می‌شود، قتل نیز به‌عنوان بدترین نوع جرائم از این قاعده کلی مستثنی نبوده و بنا بر نوع آن مشمول مجازات می‌شود، حضور یک وکیل قتل در چنین شرایطی بسیار مؤثر واقع می‌شود، به عبارتی او می‌تواند با بررسی اتفاقات صورت‌گرفته نوع قتل را تشخیص دهد و به دنبال تخفیف مجازات و یا تبدیل آن به مجازات مثمر ثمر باشد. البته در شرایطی که او در مواجهه با قتل عمد قرار گرفته است مسیر طولانی‌تری در پیش دارد که مسلماً هرچه او به‌عنوان یک وکیل قزوین ماهر و خبر تر باشد نتایج به‌دست‌آمده مطلوب‌تر خواهد بود.

وکیل قتل کرج
وکیل قتل کرج

انواع مجازات قتل

قتل عمد به‌عنوان سنگین‌ترین نوع قتل مستلزم اعمال مجازات سنگین است، از جمله مجازاتی که برای این نوع از قتل در نظر گرفته می‌شود می‌توان به قصاص، دیه و حبس ابد اشاره کرد. قصاص و پرداخت دیه جز اصلی‌ترین مجازات قتل محسوب می‌شوند و حبس تعزیری نیز بیشتر به جنبه عمومی قتل تعلق می‌گیرد. به طور مثال اگر در پرونده قتل شاکی خصوصی وجود داشته باشد در صورت رضایت دادن و صرف‌نظر از پرداخت دیه توسط او مجرم بنا بر جنبه عمومی جرمی که مرتکب شده متحمل مدتی حبس می‌شود تا علاوه بر عبرت گرفتن فرد مجرم اذهان عمومی آسوده شوند. مجازات قتل عمد همیشه تحت حساسیت‌های فراوان قرار داشته و موردبحث بوده است چرا که عمدی بودن آن شرایط را دچار تغییر می‌کند، به‌طوری‌که قانون علاوه بر مجازات اصلی که اصولاً قصاص دیه و حبس تعزیری است مجازات دیگری نیز برای فرد قاتل در نظر می‌گیرد، مثلا او را از انجام برخی فعالیت‌های اجتماعی منع می‌کند. یک وکیل قتل وظیفه دارد با بررسی شرایط موجود و در صورت امکان به تبدیل مجازات مجرم بپردازند.

  • قصاص:

مجازات قتل عمد در حقوق کیفری با حساسیت بسیار زیادی تعیین می‌شود چرا که هرگونه اشتباه ممکن است و به مجازات ناحق شود، ازاین‌رو بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان این عرصه با یکدیگر اختلاف‌نظر فراوانی دارند. همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین مجازات قتل عمد در کشور ایران قصاص است قصاصی که راجع به آن در ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی چنین گفته شده است:

” قصاص در واقع به مجازات یا کیفری اطلاق می‌شود که فرد قاتل با آن به سزای اعمالش خواهد رسید به عبارتی لازم است تا جنایات او برابر شود”

در سایر کشورها مجازات قتل عمد را برابر سبق تصمیم یا هیجان و یا التفات در نظر می‌گیرند اما در کشور ایران قتل عمد جنایتی است که باید بر فرد انجام‌دهنده تکرار و برابر شود و در چنین شرایطی قصاص بهترین مجازات خواهد بود و هیچ حالت دیگری برای آن وجود نخواهد داشت. مهم‌ترین چالش و اختلاف‌نظر کارشناسان این عرصه آن است که مجازات تعیین شده برای قتل عمد نباید ثابت باشد، پیرو این مسئله قانون کیفری برای انجام قصاص شرایطی را تعیین می‌کند که به هر دو طرف پرونده یعنی قاتل و مقتول تعلق دارد که اگرچه در عمد بودن قتل تأثیری ندارد اما در خصوص مجازات مسئولیت کیفری طرفین بسیار مؤثر خواهد بود در ذیل به برخی از شرایط ذکر شده برای قاتل اشاره می‌کنیم:

  1. عاقل و بالغ بودن قاتل اولین شروط قصاص است؛ در واقع قاتل باید از نظر عقلی سالم بوده و دیوانه و مجنون نباشد. بالغ بودن قاتل نیز به معنی آن است که به سن تکلیف قانونی رسیده باشد و یک فرد کامل به‌حساب بیاید.
  2. فرد قاتل پدر یا پدربزرگ پدری خود را به قتل رسانده باشد.
  3. عاقل و مسلمان بودن مقتول
  4. مقتول از نظر شرعی مستحق کشتن نباشد؛ به طور مثال مردی همسر خود را در حال زنا دیده باشد … در چنین شرایطی بنا بر حکم شرع و قانون می‌تواند او را بکشد.

با وجود این شرایط قاتل محکوم به قصاص خواهد بود.

  • مجازات دیه:

دیه بر اساس ماده ۱۵ قانون مجازات اسلامی به مالی اطلاق می‌شود که از سوی شارع بر جرم صورت‌گرفته تعیین می‌شود. بر اساس شریعت اسلام جرم قتل عمد قصاص است اما در صورت وجود شرایطی می‌تواند به دریافت دیه و حبس تعزیری تبدیل شود. البته این شرایط درصورتی‌که فرد موجب قصاص شود اعمال نخواهد شد. به‌طورکلی دیه انسان کامل در ماه‌های به‌غیراز ماه‌های حرام ۴۸۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۶۸۰ میلیون تومان است. اگرچه گاهی خانواده مقتول بیش از حد تعیین شده دیه مطالبه می‌کنند که پذیرفتن و نپذیرفتن آن بنا بر توافق طرفین تعیین می‌شود، در چنین شرایطی نقش وکیل قتل آن است که با ترتیب دادن جلسه ملاقات با خانواده مقتول مبلغ پیشنهادی را کاهش داده و به حد قانونی برساند.

  • حبس تعزیری:

مطابق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی اگر پرونده قتل شاکی نداشته باشد یا شاکی آن نسبت به انجام قصاص گذشت کند و یا بنا بر هر دلیل دیگر فرد قاتل قصاص نشود در مقابل به حبس تعزیری محکوم می‌شود که مدت آن بین ۳ تا ۱۰ سال است. البته در شرایطی که تبدیل مجازات وی موجب اخلال در سیستم نظام‌دار جامعه نشده و یا امنیت و صیانت جامعه را به خطر نیندازد. گاهی در پرونده‌های قتل علاوه بر شاکی خصوصی مدعی‌العموم نیز وجود دارد که خواستار اشد مجازات برای فرد قاتل هستند در چنین شرایطی بازهم فرد به مجازاتی مانند قصاص دیه و یا حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

طرح شکایت به کمک وکیل قتل چگونه صورت می‌پذیرد؟

احمد از طرفین پرونده قتل می‌توانند درخواست وکیل کند که به آنها در روند پیگیری کمک کرده و احقاق حق کند. به‌عنوان‌مثال شرکت پرونده با کمک وکیل قطع می‌تواند موضوع پرونده را به اطلاع دادسرای محل وقوع برساند و شکایت خود را مطرح کند‌. ازآنجایی‌که داشتن وکیل برای هر دو طرف پرونده یعنی قاتل و شاکی الزامی است چنانچه به هر دلیلی هر یک از آنها وکیلی اتخاذ نکرده باشند خود دادگاه برای دفاع از فرد وکیلی را منظور می‌کند؛ بنابراین حضور وکیل قتل در پرونده‌های کیفری به‌خصوص پرونده‌های قتل لازم و ضروری است.

ویژگی‌های مشاور حقوقی قتل

برای آنکه هر وکیل پایه یک دادگستری در حیطه خود موفق عمل کند و شناخته شود لازم است دو ویژگی مهم داشته باشد: دانش حقوقی عالی و مهارت سخنوری دو مؤلفه بسیار مهم برای یک وکیل حقوقی هستند. در کنار وجود این دو ویژگی مهم میزان تجربه یک مشاور حقوقی در انتخاب آن بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین بهترین وکیل قتل کسی است که علاوه بر دانش حقوقی خوب و مهارت سخنوری منحصربه‌فرد باتجربه و متشخص باشد.

وکیل قتل کرج
وکیل قتل کرج

مراحل طرح شکایت

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن شاره کردیم هر دو طرف پرونده قتل می‌توانند برای خود وکیل یا مشاوره حقوقی اتخاذ کنند؛ بنابراین زمانی که آن‌ها نیازمند کمک یک فرد متخصص آشنا با قوانین هستند باید به دفاتر حقوقی مراجعه کرده و درخواست خود را به آن‌ها اعلام کنند تا پس از آن بتوانند به کمک یک وکیل جنایی ادامه روند پرونده را پشت سر بگذارند. پس از آنکه فرد درخواست‌کننده با وکیل موردنظر خود به توافق می‌رسند قراردادی امضا می‌کنند که مطابق آن وکیل جنایی موظف به پیگیری پرونده آن‌ها و دریافت حق و حقوقشان می‌شود. پس از آن وکیل قتل جهت دفاع از موکل خود به تنظیم شکواییه می‌پردازد و آن را در سامانه شکایات الکترونیک قضایی ثبت می‌کند. پس از آن در تمامی جریان پرونده گام‌به‌گام شاکی و یا مجرم پیش می‌روند تا پرونده موردنظر به نتیجه رسیده و مختومه اعلام شود.

کلام آخر

قتل به‌عنوان یکی از بدترین انواع جرایم کیفری انواعی داشته و هرکدام از اشکال آن محکوم به‌نوعی از مجازات می‌شوند. به‌طورکلی مجازات قتل قصاص، دیه، حبس ابد و یا حبس تعزیری است که طبق شرایط موجود در پرونده متغیر است. تعیین مجازات فرد مجرم بر عهده مراجع قضایی است و در این میان حضور یک وکیل برای دفاع از حقوق طرفین پرونده بسیار لازم و ضروری است. قتل به‌عنوان یک جرم کیفری شامل زیرشاخه‌هایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به قتل عمد، قتل غیرعمد، قتل باسبق تصمیم و قتل شبه‌عمد اشاره کرد.

هریک از این انواع قتل مجازات خاص خودشان را دارند که در تعیین آن‌ها تشخیص نوع قتل امری بسیار مهم و ضروری است. وکیل قتل به‌عنوان یک فرد آگاه از قوانین و با استفاده از تجربه و مطالعات خود نوع قتل را تعیین کرده و سعی در تخفیف مجازات جرم مرتکب شده دارند. البته این دفاع از حق تنها به فرد مجرم تعلق نداشته و شامل دفاع از حق شاکی نیز می‌شود. در انتها باید بگوییم قتل به‌عنوان یک عمل دلخراش تنها فردی را از حیات محروم نمی‌سازد بلکه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد کند.

برای رفع تمامی سوالات خود در تمامی زمینه های حقوقی و مشاوره گرفتن از وکلای با تجربه این مجموعه، با ما در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید