وکیل چک کرج - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
جعلچکمشاوره حقوقیوکیلوکیل آنلاینوکیل چک و سفتهوکیل کیفری

وکیل چک کرج

وکیل چک

چک در ایران یکی از اسناد مهم، معتبر و کاربردی می باشد. این سند معتبر و تجاری  امروزه ارزش بسیاری در بین مردم  پیدا کرده است, و به این سبب وجود انواع مشکلات در این زمینه نیز بسیار گسترده شده است و برای حل مشکلات نیاز به یک وکیل چک(به انگلیسی: czech lawyer ) عالی در این زمینه می باشد تا افراد بتوانند به راحتی مشکل پرونده های چکی خود را رفع و رجوع نمایند, افزایش کار کرد مردم با چک باعث به وجود آمدن پرونده های چکی بسیاری در دادگاه های کشور شده است و برای حل این مشکلات از یک وکیل چک حاذق باید استفاده شود, اما یک وکیل چک خوب باید ویژگی های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد تا بتواند به راحتی از آنها برای گرفتن حق خود استفاده کند.

یک وکیل چک خوب باید از ویژگی های مهم و اساسی زیادی برخوردار  باشد و با رعایت نکات  مختلف و  انتخاب یک وکیل ماهر می توان بهترین وکیل را در حوزه حل مشکلات چکی خود یافته و با استفاده از تجربیات آن نسبت به ایجاد راهکاری های مناسبی برای مشکلات خود اقدام نمایید. در ادامه به ب نکاتی که یک وکیل چک حاذق باید آنها را در زندگی شغلی خود رعایت کند اشاره شده است.

-یک وکیل خوب باید رازهای کاری را حفظ نماید

یک وکیل چک باید بتواند به راحتی مشکلات مختلفی را که برای موکل خود به وجود آمده بررسی کند و راه چاره ی سریع و آسان برای مشکل موکل خود پیدا کند. یک وکیل چک ماهر مانند یک پزشک حاذق باید بتواند رازهای کاری را نزد خود به خوبی حفظ کند و با بررسی آنها مشکلات موکل خود را رفع و پایان دهد, به دلیل وجود اطلاعات شخصی در یک دعوی چک, یک وکیل چک خوب باید تمام اطلاعات مورد نظر را محفوظ نگاه دارد و در صورت شناسایی موضوعی خاص در دادگاه, به راحتی موارد به دست آمده را مورد بررسی قرار داده و در دادگاه برای روشن شدن حقایق استفاده نماید.

-یک وکیل چک باید تیز بین باشد

در حل پرونده های مالی و چکی وجود یک وکیل بسیار تیز حائز اهمیت است, زیرا با داشتن انواع قوانین و تبصره های حقوقی بر سر راه پرونده های چکی, وکیل چک باید بتواند به راحتی مشکلات پرونده را شناسایی کرده و آنها را در هنگام بررسی پرونده به خاطر بسپارد و از آنها در دادگاه برای حل پرونده استفاده نماید. مثلا بسیاری از افراد از قانون اصل اصالت امضا و یا و صف تنجیزی و تجریدی خبر ندارند یک وکیل چک باتجربه باید از این موارد به خوبی آگاه باشد.

وکیل چک کرج
وکیل چک کرج

انواع چک و حالت های مختلف چک

1- چک های معمولی: این مدل از چک ها صرفا جهت تضمین صحت دارنده چک می باشد.

2- چک های تایید شده: این مدل چک ها توسط بانک طرف حساب مهر و امضا می شود و مبلغی معادل چک در داخل حساب فرد کسر می شود تا چک به راحتی توسط دارنده آن عبور کند.

3- چک تضمینی یا رمزدار: این مدل چک توسط بانک ها و پس از بررسی آنها صادر می شود و برای مواقعی استفاده می شود که چک در بانک مورد نظر حساب نداشته باشد و پرداخت آن توسط بانک تضمین شود.

4- چک سفر: این مدل چک که به مسافرتی نیز معروف است، توسط تمامی شعب یک بانک قابل صدور است.

شرایطی که در آن شخص می تواند از طریق وکیل چک اقدام کیفری کند

طرح شکایت کیفری از صادرکننده چک باید دارای شرایط زیر باشد تا در دادگاه مطرح شود:

1- چک بدون وعده: یک وکیل چک خوب می تواند به راحتی با ذکر چک بدون وعده در داده ها از موکل خود دفاع کند، زیرا چک هایی وجود دارد که در موعد مقرر قابل پاس شدن نیست، فرد می تواند یکی از موارد فوق باشد. دو روش اخذ گواهی از بانک و تشخیص عدم تعهد در دادگاه از طریق وکیل چک است.

2- هر گاه چکی برای شغل یا تعهدی صادر شود: مبنای اصلی صدور چک وجود بدهی است، حال این بدهی می تواند به هر نحوی باشد مانند مابقی مبلغ خرید خودرو، خرید مسکن یا سایر موارد به همین دلیل داشتن چک به عنوان ضمانت تخلیه ملک یا وجود گواهی امین بودن چک مانع از اقامه دعوای وکیل چک می شود و تکلیف بودن چک موجب می شود

3- در صورت نداشتن تاریخ چک مورد نظر: در صورت داشتن چک بدون تاریخ، شخص باید ابتدا به بانک مراجعه و پس از دریافت رسید و گواهی به همراه کد رهگیری، طرح دعوی کیفری و مراجعه به دادگاه. در صورت داشتن تاریخ چک و تایید، این چک جرم انگاری می شود. بنابراین دارنده چک قبل از اقدام باید ابتدا با وکیل چک مشورت کرده و از طریق آن اقدامات لازم را انجام دهد.

4- در صورت امضای چک سفید: این نوع چک که فقط دارای امضا می باشد به راحتی از طریق وکیل چک خوب و با ترجمه در دادگاه قابل پیگیری است.

5- در صورتی که چک ناشی از کار غیرقانونی و معاملات غیرقانونی باشد.

6- هر گاه دارنده چک ظرف مدت 6 ماه پس از صدور چک به بانک مراجعه نکند یا در صورت صدور گواهی عدم پرداخت شکایت خود را اعلام ننماید، قابل پیگیری نیز می باشد.

اجزای یک چک

چک دارای سه بخش اصلی است که باید با دقت وارد شود. توجه داشته باشید که اگر در ارائه یا دریافت چک در این زمینه ها اشتباه کردید و مشکلی پیش آمد، ممکن است دفاع از منافع شما در دادگاه برای وکیل چک کمی سخت باشد. با این حال، وکلای دادگستری متخصص چک نیز می توانند از چنین پرونده هایی سربلند بیرون بیایند.

صادرکننده چک: صادرکننده شخصی است که صاحب حساب است و چک را تکمیل می کند.

نگهدارنده چک: شخصی که چک به نام لو صادر شده است دارنده چک نام دارد . چک باید به نام شخص خاصی صادر شود و صدور چک به نام دارنده آن ممنوع است. ضمناً شخصی که چک با وراثت به او منتقل شده نیز دارنده چک محسوب می شود. طبق قانون فقط دارنده چک حق شکایت کیفری برای چک برگشتی را دارد.

وکیل چک کرج
وکیل چک کرج

محال علیه

در اسناد تجاری محال به معنای پول به کار رفته است. چک بی محل نیز چکی است که در آن پولی برای دریافت چک وجود نداشته باشد. غیرممکن به معنای مکانی است که در آن پول نگهداری می شود. در مورد چک غیرممکن به معنای بانکی است که صادرکننده چک دستور پرداخت وجه چک را به دارنده چک می دهد.

نحوه تعقیب صادرکننده چک در مراجع قضایی

رایج ترین راه برای برداشت چک شکایت کیفری است به این معنی که دارنده چک پس از دریافت برگه عدم پرداخت از بانک، آن را با 2 قطعه عکس مصدق در پشت و رو به آن ضمیمه می کند. چک و فرم شکایت پیوست شده به تمبر. قوه قضاییه ذیصلاح تسلیم می شود.

پس از تشکیل پرونده و ارجاع آن به مرجع رسیدگی کننده، تعقیب کیفری صادرکننده چک آغاز می شود. شرایط تحقق چک کیفری مطابق ماده 10 اصلاحی سال 1361 هر کس چک صادر کند عمل او در حکم صدور چک بلامحل بوده و به حداکثر مجازات مذکور در ماده 7 محکوم خواهد شد. مجازات تعیین شده قابل تعلیق است.

مواردی که چک های بلامحل قابل تعقیب کیفری نیستند

(البته توصیه می شود برای تشخیص پرونده با یک وکیل مجرب | وکیل چک در این زمینه مشورت کنید.)

  1.  دارنده چک ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ صدور چک برای دریافت وجه به بانک مراجعه نکرده باشد.
  2. دارنده چک ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت توسط بانک درخواست تعقیب کیفری نکرده است.
  3.  اگر چک بدون استرداد به دیگری منتقل شده باشد که در این صورت شخص اخیر حق تعقیب کیفری ندارد مگر اینکه وارث دارنده چک باشد.
  4. در صورت فوت صادرکننده چک.
  5. در صورتی که صادرکننده چک قبل از تاریخ شکایت شاکی به دارنده وجه نقد پرداخت کرده و لاشه چک را دریافت کرده باشد.
  6.  چنانچه پس از شکایت شاکی ترتیب انتقال چک مورد نظر را به دیگری بدهد تعقیب کیفری متوقف می شود.
  7. در صورت گذشت شاکی ( دارنده چک بلامحل ).
  8. در صورتی که صادرکننده ثابت کند که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا سایر جرائم از قبیل تهدید و اجبار به دست آمده است.
  9. صدور چک سفید امضاء مشروط جهت ضمانت و سفته و اعتبار.
  10. در صورت جنون متهم (به استناد ماده 51 قانون مجازات اسلامی مصوب 75).
  11. در صورت عبور شاکی پس از صدور رای قطعی بدیهی است اجرای حکم متوقف می شود و محکوم له فقط به پرداخت مبلغی معادل یک سوم جزای نقدی مقرر در رای ملزم می شود. به نفع دولت مصادره شد.
وکیل چک کرج
وکیل چک کرج

چک اعتباری

آیا می دانید حداکثر مدت اعتبار چک سه سال از تاریخ وصول چک است و چک هایی که تاریخ آن پس از مدت اعتبار باشد مشمول این قانون نمی باشد؟

با توجه به صراحتی که قانونگذار در مورد انقضای مدت چک در ماده 6 قانون صدور چک بیان کرده است، ممکن است این سوال پیش بیاید که با این شرط، دارنده چک غیر قابل رجوع است، پس چگونه می تواند به حقوق خود برسد. به چک؟

پاسخ: چک طبق قانون صدور چک به شرح فوق باطل است ولی دارنده آن می تواند از طریق دادخواست مطالبه حق کند به عبارت دیگر دارنده مجاز است از طریق دادگاه اقامه دعوی کند. و از این طریق نیز از نظر قانونی حمایت می شود و به حق مالی مطالبه وجه دست می یابد. برای استفاده از خدمات مجموعه حقوقی ما و بهره مندی از دانش وکلای با تجربه با ما در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید