7 تفاوت طلاق و فسخ نکاح - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل خانواده

7 تفاوت طلاق و فسخ نکاح

تفاوت طلاق و فسخ نکاح چیست؟

با اینکه در برخی موارد فسخ نکاح  و طلاق مترادف یکدیگر هستند اما در واقع این دو امر تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. در فسخ نکاح اگر یکی از زوجین پس از ازدواج متوجه شود که این ازدواج موجب آسیب دیدن آن‌ها می‌شود، می‌تواند طی شرایطی ازدواج را فسخ کند.

تفاوت طلاق و فسخ نکاح

اما به این سادگی‌ها هم که به نظر می‌رسد نیست. در ادامه قرار است به تفاوت‌های فسخ نکاح و طلاق بپردازیم. 

۱: اولین تفاوت طلاق و فسخ نکاح مربوط به شرایط جدایی می‌باشد. شما اگر قصد طلاق داشته باشید نیازمند دو نفر به عنوان شاهد طلاق خواهید بود. اما فسخ نکاح نیاز به هیچ شاهدی برای اجرا ندارد.

۲: اگر چه برای طلاق نیاز است صیغه طلاق خوانده شود اما فسخ نکاح نیاز به خواندن هیچ صیغه‌ای ندارد و حتی از راه دور نیز امکان‌پذیر است. تنها کاری که فرد برای فسخ نکاح باید انجام دهد این است که پس از پیگیری‌های انجام شده در دادگاه نتیجه نهایی را به طرف مقابل اعلام یا به عبارتی فسخ نکاح را به او اطلاع دهد.

۳: یکی از قوانین طلاق این است که زن و مرد پس از سه بار طلاق پی در پی دیگر امکان ازدواج با یکدیگر را ندارند مگر در مواردی که زن مجدد ازدواج و رابطه جنسی با همسر خود برقرار کند. در این صورت پس از طلاق و جدایی می‌تواند مجدد به همسر اولیه خود رجوع کند. این قانون در فسخ نکاح مشاهده نمی‌شود. اگر جدایی زن و مرد به وسیله فسخ نکاح صورت گیرد فرقی ندارد چندین بار از یکدیگر جدا شوند می‌توانند مجدد به یکدیگر باز گردند.

۴: از دیگر تقاوتهای طلاق و فسخ نکاح این است که اگر زن و مردی به واسطه فسخ نکاح به زندگی مشترکشان خاتمه دهند تنها در صورتی می‌توانند به یکدیگر رجوع داشته باشند که مجدد با یکدیگر ازدواج کنند. اما هنگامی که طلاق پایان بخش زندگی مشترک دو نفر باشد این امکان برای مرد وجود دارد که قبل از اتمام پایان عده به زندگی مشترکش رجوع یابد.

۵: یکی دیگر از تفاوت‌های طلاق و فسخ نکاح مربوط به مهریه است. در فسخ نکاح تنها زمانی مهریه به زن تعلق می‌گیرد که دلیل فسخ نکاح، عنن باشد. در طلاق اگر زن پس از طلاق باکره باشد نیمی از مقدار کل مهریه و در غیر این صورت کل مهریه به او تعلق می‌گیرد.

۶: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی گفته می‌شود که اجرای حکم طلاق در زمان قاعدگی درست نیست. به بیان دیگر زن نمی‌تواند در زمان عادت ماهیانه از همسرش جدا شود. این در صورتی است که عادت ماهیانه هیچ تاثیری در فسخ نکاح ندارد.

۷: بر اساس قوانین تعیین شده در جمهوری اسلامی ایران حق طلاق تنها به مرد اختصاص دارد اما حق فسخ نکاح هم به مرد و هم به زن مختص می‌شود. زن و مرد تنها در صورتی می‌توانند از یکدیگر طلاق گیرند که ازدواج آن‌ها ازدواج دائم باشد اما فسخ نکاح هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت مشاهده می‌شود.

شرایط فسخ نکاح عبارتند از:

همان گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم طی یک سری شرایط زن و مرد با مراجعه به دادگاه امکان فسخ نکاح را خواهند یافت. این شرایط عبارتند از:

۱: بر اساس ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران دارا بودن سه عیب عنن( ناتوانی در نعوظ)، خصاء( اخته شدن اندام تناسلی) و کوتاهی آلت تناسلی در صورتی که مانع برقراری رابطه جنسی گردد می‌تواند موجب موفقیت زن در فسخ نکاح شود.

۲: وجود بیماری‌هایی چون جذام، نابینایی در صورتی که در هر دو چشم باشد، زمین‌گیری، قرن، برص و افضاء در زن می‌تواند زمینه را برای موفقیت مرد در فسخ نکاح فراهم آورد.

۳: اگر هر یک از مرد و زن به جنون مبتلا شود در صورت تایید پزشکی قانونی به جنون می‌تواند موجب فسخ نکاح همسر شود. توجه داشته باشید که جنون باید از نوع جنون دائم باشد.

۴: اگر پس از ازدواج فرد متوجه شود که همسرش صفات شرط شده برای ازدواج را ندارد می‌تواند به راحتی ازدواج خود را فسخ کند. به این حالت شرط صفت گفته می‌شود.

۵: گاهی مواقع ممکن است فرد با هدف فریب دیگری برای ازدواج خود را دارای صفاتی نشان دهد که از آن مبرا است. در حالت که به آن تدلیس گفته می‌شود دادگاه امکان فسخ نکاح را به فرد فریب خورده خواهد داد.

متداول‌ترین سوالات مرتبط با فسخ نکاح به شرح زیر است:

در فسخ نکاح چه زمانی مهریه به زن تعلق می‌گیرد؟

در صورتی که فسخ نکاح قبل از برقراری رابطه زناشویی صورت گیرد هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد اما اگر بین آن‌ها رابطه جنسی برقرار شده باشد زن می‌تواند نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کند.

آیا جنون همیشه می‌تواند باعث فسخ نکاح شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. تنها در صورتی جنون و دیوانگی موجب فسخ نکاح می‌شود که فرد قبل از ازدواج هیچ اطلاعی از دیوانگی همسر مدنظر خود نداشته باشد. در رابطه با این شرایط جنون جالب است بدانید دیوانگی مرد پس از ازدواج می‌تواند شرایط فسخ نکاح زن را فراهم کند اما برعکس این شرایط امکان پذیر نیست.

آیا مدت زمانی برای فسخ نکاح در نظر گرفته شده است؟

بله هنگامی که یکی از زوجین متوجه عیوب طرف مقابل شد اگر فورا نسبت به فسخ نکاح اقدام نکند شرایط فسخ کردن نکاح را برای همیشه از دست خواهد داد.

اگر فردی پس از فسخ نکاح پشیمان شود چه باید کند؟

پشیمانی فرد از فسخ نکاح هیچ خللی برای او ایجاد نخواهد کرد. به راحتی می‌تواند به زندگی مشترکش برگردد و ادامه دهد.

آیا امکان فسخ نکاح به صورت غیر حضوری میسر است؟ 

بله با سپردن تمامی اقدامات لازم برای فسخ نکاح به یک وکیل حرفه‌ای همچون وکلای موسسه البرز می‌توانید به صورت غیر حضوری نظاره‌گر پیشرفت مراحل قانونی فسخ نکاح خود باشید.
موسسه حقوقی البرز به عنوان یکی از بهترین موسسات حقوقی کرج و البرز فعالیت خود را آغاز نموده است. موسسه حقوقی کرج تا به امروز توانسته است پرونده‌های حقوقی فراوانی را با موفقیت پیش برد.

  • اگر داوطلب استفاده از مشاوره‌های حقوقی و خدمات ارائه شده مجموعه ما هستید می‌توانید از طریق فرم مشاوره غیر حضوری ثبت نام کنید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید