نحوه گرفتن پرینت مکالمات همسر - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل کیفری

نحوه گرفتن پرینت مکالمات همسر

بررسی نحوه گرفتن پرینت مکالمات همسر

یکی از موضوعات مورد بحث ، درباره ی نحوه گرفتن پرینت مکالمات می باشد که هر شخص فقط می تواند پرینت مکالمات خطی که به نام خودش است را بگیرد و گرفتن پرینت مکالمات دیگری بدون شکایت و حکم مرجع قضایی امکان پذیر نمی باشد.

در صورتی که خط به نام همسرتان باشد شما به خودی خود نمی توانید پرینت مکالمه را بگیرید و الزاماً باید شکایت نمایید و از طریق دادگاه درخواست پرینت مکالمه را بدهید. طبق قانون جرائم رایانه ای ، اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند و صرفاً پرینت مکالمات شش ماه اخیر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می شود.

با توجه به تبصره ماده ۱۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری ، دستور کنترل تلفن افراد منحصرا به دستور قاضی رسیدگی کننده باید باشد و تشخیص اینکه موضوع از موارد مربوط به امنیت کشور است یا خیر نیز بر عهده همان قاضی رسیدگی کننده است .

قاضی پرونده کیفری خود راسا حق استعلام و اخد پرینت مکالمات و پیامک ها را ندارد بلکه باید با مکاتبه با ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه و ذکر اطلاعاتی نظیر مشخصات پرونده، علل اخذ و محتوی مورد نظر، مشخصات شماره مبداء و مقصد، مقطع زمانی مورد نظر و… ، از این مرکز بخواهد تا از اداره مخابرات پرینت ورودی و خروجی تلفن همراه شماره مورد نظر را استعلام و نتیجه را به شعبه ارسال نماید.

مفتوح ، توقیف ، معدوم ، بازرسی ، ضبط ، استراق سمع ، افشاء کردن مراسلات ، مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص بدون شرایط فوق جرم محسوب می شود.

بنابراین صرف شک داشتن به همسر مجوزی برای دادگاه نمی شود که اقدام به اخذ پرینت تلفن همراه کسی را کند.

 

نحوه گرفتن پرینت مکالمات همسر
نحوه گرفتن پرینت مکالمات همسر

نظریات اداره حقوقی قوه قضاییه

ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵:

«هریک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده، حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید به حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

نظریه ۳۴۷۲/۷ مورخ ۱۶/۸/۱۳۷۷:

ضبط کردن یا استراق سمع مذاکرات تلفنی توسط مستخدمین و مامورین دولتی جرم و مشمول ماده ۵۸۲ ق.م.ا. است، لکن چنانچه شخص ثالثی که مرتکب اعمال مذکور شده از مامورین یا مستخدمین دولتی نباشد، قابل تعقیب کیفری نیست مگر اینکه ارتکاب اعمال مذکور، مستلزم مزاحمت تلفنی (مشمول ماده ۶۴۱) یا استفاده غیر مجاز از تلفن (مشمول ماده ۶۶۰ قانون مزبور) باشد که در این صورت به جهات اخیرالذکر قابل تعقیب کیفری خواهد بود.

نظریه ۱۴۶۵/۷ مورخ ۳۰/۲/۱۳۷۱ :

شنود مکالمات تلفنی بدون دستور مقام صلاحیتدار قضایی ممنوع است. بدیهی است همسر شما و یا دوستان وی چنین حق عملی که بیان داشتید را ندارند. همچنین به نظر نمی رسید شما هم  حق حذف آن ها را داشته باشید.

همسر شما می تواند به عنوان «روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا» علیه شما و آن طرفی که شما با او  ارتباط داشتید، اعلام جرم نموده و از  قاضی تحقیق (اعم از دادیار یا بازپرس) پرونده بخواهد که چون دلایل جرم متن پیامک هاست، به شرح گفته شده استعلام و اخذ نماید.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۸/۵/۱۳۶۲ کمیسیون امور قضایی مجلس شورای اسلامی:

هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود.

نظریه ۱۳۷۴/۷:

«با وقوع عقد ازدواج به نحو صحیح ولو به طور غیررسمی زن و مرد به زوجیت یکدیگر در می آیند و از کلیه حقوق و وظایف زوجیت استفاده می کنند و از این جهت نمی توان هیچ کدام را تعقیب جزایی نمود.»

نظریه ۹۷۹/۷:

«صرف مکاتبه مبنی بر ابراز تمایل و علاقه به ازدواج بین مرد و زنی که فاقد موانع نکاح می باشند جرم تلقی نمی شود و با جرم نبودن عمل اولیاء آنان هم وصف شاکی خصوصی را نخواهند داشت.»

نظریه ۵۰۶/۷:

«با توجه به عدم شمول ماده (۶۴۵) ق.م.ا. نسبت به ازدواج موقت و با عنایت به ملاک مستفاد از ماده (۶۶) ق.م.ا. و با توجه به این که شرط در تحقق رابطه نامشروع موضوع ماده (۶۳۷) ق.م.ا. عدم علقه زوجیت است، در صورتی که دادگاه وجود رابطه زوجیت را براساس عقد ازدواج منقطع با اظهار طرفین ثابت و صادق بداند مجوزی برای اعمال مجازات مقرر در ماده (۶۳۷) نخواهد بود.»

نظریه ۲۴۵۲/۷:

«صرف نوشتن نامه عاشقانه از مصادیق رابطه نامشروع محسوب نمی شود.»

نظریه ۳۸۸۰/۷:

رابطه نامشروع، موضوع ماده ۶۳۷ ق.م.ا. در قانون تعریف نشده مع هذا، همانطور که از عنوان آن بر می آید عملی دو جانبه یعنی توافق دو نفر (زن و مرد) اجنبی بر نوعی از روابط جنسی ناقص غیر از زنا و امثال آن است. بنابراین صرف مکالمه تلفنی، قدم زدن در پارک یا خیابان، مکاتبه و . . . رابطه نامشروع به معنی یادشده به شمار نمی آید.»

نظریه ۵۸۸۱/۷ :
بیان تقبیل و مضاجعه در ماده ۶۳۷ ق.م.ا. تمثیلی است و حصری نیست و شامل موارد مشابه که عمل منافی عفت به آن صدق نماید نیز می گردد.

 

گروه حقوقی البرز / وکیل کرج

جهت مشاوره و راهنمایی ، با وکلای متخصص ما در دفتر خدمات حقوقی البرز در ارتباط باشید .

 


سوالات متداول


آیا پرینت پیامک به روی تمام خطوط موبایلی انجام می پذیرد؟
بله، چه خط دائمی یا اعتباری باشد، چه خط ایرانسل، تالیا، همراه اول و غیره باشد. فرقی نمی کند. پرینت پیامک ها انجام پذیر خواهد بود.


آیا داشتن یک رابطه پیامکی با زن شوهر دار جرم محسوب می شود؟
بله، در صورت اثبات هر دو نفر مجرم شناخته خواهند شد و محکوم می شوند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید