معاونت در جرم قتل - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج 09379219890
وکیل کیفری

معاونت در جرم قتل

معاونت در جرم قتل و مجازات آن

توصیف مجرمانه ی معاونت در جرایم در ماده 126 قانون مجازات اسلامی بیان شده است و طبق این ماده اشخاص زیر معاون جرم محسوب شده و مجازات می شوند.

هرکس دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوءاستفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد.
هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد.
هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

تبصره- برای تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم شرط است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدیدتر از آنچه مقصود معاون بوده است مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف تر محکوم می شود.

بنابراین معاون کسی است که هر چند مانند شریک در وقوع جرم مؤثر است، لکن بر خلاف مجرم یا مجرمین اصلی، وقوع جرم به وی استناد داده نمی شود. شریک مثل مباشر در عملیات اجرایی شرکت دارد ولی معاون در عملیات اجرایی شرکت ندارد.بنابراین ممیزه ی اساسی معاونت از شرکت فقدان رابطه ی استناد بین جرم و فعل معاون است. معاونت در جرم قتل

پیش از خواندن ادامه مطلب ، لطفا به مقاله بررسی جرم قتل و مجازات آن مراجعه نمایید ، زیرا به فهم بهتر مطلب کنونی کمک می کند.

 

معاونت در قتل عمدی 

طبق ماده 207 قانون مجازات اسلامی، هرگاه مسلمانی کشته شود قاتل به قصاص محکوم می شود و معاون در قتل عمد به 3 سال تا 15 سال حبس محکوم می شود. در این ماده مجازاتی که برای معاونت در قتل بطور مطلق در نظر گرفته شده است 3 الی 15 سال حبس می باشد ، ماده مزبور واضح و روشن می باشد و ابهامی در آن نیست تا نیاز به توضیح باشد. این مجازات در صورت سقوط قصاص از مرتکب قتل عمدی به سبب گذشت اولیاء دم یا فقدان شاکی ، بر طبق تبصره ماده 208 ، به یک تا پنج سال کاهش داده شده است. همچنین طبق ماده 211 قانون مزبور برای آمر و دستور دهنده در قتل و اکراه کننده در جرم مزکور مجازات حبس ابد را مقرر داشته است و در صورت صغر یا جنون اکراه شده یا مامور به قتل،امر و اکراه کننده را مستوجب قصاص دانسته است.

 

معاونت در جرم قتل
معاونت در جرم قتل

معاونت در قتل غیر عمدی 

این بحث به دو قسمت تقسیم می شود: الف) معاونت در قتل شبه عمد ب) معاونت در قتل خطای محض

بند ب ماده 295 درباره معاونت در قتل شبه عمد است که بیان شده است « قتل یا جرح یا نقض عضو که بطور خطاء شبه عمد واقع می شود و آن در صورتی است که جانی قصد فعلی را که نوعا سبب جنایت نمی شود داشته باشد و قصد جنایت را نسبت به مجنی علیه نداشته باشد مانند آن که کسی را به قصد تادیب به نحوی که نوعا سبب جنایت نمی شود بزند و اتفاقا موجب جنایت گردد یا طبیبی مباشرتا بیماری را بطور متعارف معالجه کند و اتفاقا سبب جنایت بر او شود».

چون درباره معاونت در قتل شبه عمد مجازات خاصی نه در قانون و نه در شرع مقرر گردیده است باید به ماده کلی برگشت کرد و به اطلاق آن ماده یعنی ماده 126 عمل نمود. به عبارت دیگر باید ماده 126 را ملاک تعیین میزان مجازات قرار داد و معاونت در قتل شبه عمد را با توجه به شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و تادیب از وعظ و تهدید و درجات تعزیر، مورد تعزیر قرار داد.

بند الف ماده 295 قانون مجازات اسلامی نیز درباره معاونت در قتل خطای محض است که مقرر می دارد « قتل یا جرم یا نقض عضو که بطور خطاء محض واقع می شود و آن در صورتی است که جانی نه قصد جنایت نسبت به مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد فعل واقع شده بر او را مانند آنکه تیری را به قصد شکار رها کند و به شخصی برخورد نماید»

مجازات قتل خطایی محض دیه است و اداء آن بر عهده عاقله قاتل می باشد. در رابطه با رکن قانونی معاونت در قتل خطایی محض هم مانند رکن قانونی معاونت در قتل شبه عمد ، به واسطه فقدان نص خاص در این باره و نبودن ماده ای خاص در این رابطه باید به عموم و اطلاق ماده 126 قانون مجازات اسلامی عمل کرد و معون مزبور را شاید بتوان بر طبق شرایط و اوضاح و احوال ، مورد تعزیر قرار داد. معاونت در جرم قتل

 

گروه حقوقی وکلای البرز / وکیل کرج

برای کسب مشاوره تخصصی و ارتباط با وکیل کرج در این مرکز ، با شماره 09379219890 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید