مشارکت در جرم قتل به چه معناست ؟ - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل کیفری

مشارکت در جرم قتل به چه معناست ؟

مشارکت در جرم قتل به چه معناست ؟

یکی از بزرگترین و سنگین ‌‌ترین جرم‌های شناخته شده در جهان قتل می باشد و طبیعتا تبعاتی سخت و مجازاتی شدید به دنبال دارد. نتیجه‌ی قتل یک انسان جنایت در حق مقتول و آسیب رساندن به خانواده و نزدیکان وی می باشد و شخص قاتل مجرم شناخته می‌شود. بدین صورت کسی که در قتل دیگری با قاتل همدستی کرده و به نوعی شریک وی بوده نیز مجرم محسوب می‌گردد.  در ادامه این مطلب به بررسی مشارکت در قتل و مجازات آن می پردازیم ، با ما همراه باشید.

مشارکت در جرم قتل

مفهوم مشارکت در قتل ، بسیار گسترده است به گونه ای که هر مداخله مادی یا معنوی دو یا چند تن در قتل حتی بدون همکاری مستقیم در وارد کردن صدمات به مقتول مشارکت در قتل محسوب می شود. برای محکوم نمودن دو یا چند نفر به شرکت در قتل ، مداخله دو یا چندنفر در انجام عملیات اجرایی جرم نیاز است و هم باید احراز شود که دو یا چند نفر مرتکب ضرب و جرح دیگری شده اند و مرگ مقتول مستند به عمل ایشان است. بنابراین با توجه به متناسب بودن نوع کیفر با نوع جرم ، باید مطابق با نحوه شرکت در قتل ،مجازات های متفاوتی در نظر گرفته شود.

 

مشارکت در جرم قتل به چه معناست ؟
مشارکت در جرم قتل به چه معناست ؟

شرایط تحقق مشارکت در قتل

  • شریک قتل باید به نحوی در عملیات قتل دخالت و شرکت داشته باشد. برای مثال ضربه‌ای به مقتول وارد کرده باشد.
  • دخالت و عمل شریک باید منجر به مرگ مقتول شده باشد. یعنی مرگ مقتول باید به علت همان عمل مشترک که توسط قاتل و شریک انجام شده باشد.

به طور کلی مشارکت در قتل زمانی محقق می‌شود که شریک در قتل، نسبت به رفتار خود علم و آگاهی داشته باشد و از مجرمانه بودن آن باخبر باشد و با سوءنیت و به عمد این کار را انجام داده باشد. علاوه بر این او باید در عملیات اجرایی جرم مشارکت داشته باشد. عملیات اجرایی به اجزای تشکیل‌دهنده یک جرم گفته می‌شود و شامل همه کارهایی است که در زمان تحقق یک جرم انجام می‌شود.مشارکت در جرم قتل به چه معناست ؟

 

مجازات مشارکت در قتل

مواد ۲۱۵ و ۲۱۴ قانون مجازات اسلامی در مورد مشارکت در قتل و ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی در مورد شرکت در جرائم تعزیری و بازدارنده مقرر شده است. مطابق ماده ۱۲۵، هرکس عالما و عامدا با شخص یا اشخاص دیگر در یکی از جرائم قابل تعزیر و یا مجازات های بازدارنده مشارکت نماید و جرم مستند به عمل همه آنها باشد ، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم خواهد بود ؛ و مطابق ماده ۲۱۵ ، شرکت در قتل زمانی تحقق پیدا می کند که کسی در اثر ضرب و جرح عده ای کشته شود و مرگ او مستند به عمل همه آنها باشد که این معنا در ماده ۲۱۴ هم آمده است.

 

تفاوت بین مشارکت و معاونت در قتل

تفاوت اصلی این دو این است که معاونت در قتل زمانی محقق می‌شود که همکاری در قتل بدون دخالت در عملیات اجرایی باشد به عبارتی معاون جرم در عملیات اجرایی مجرمانه که اجزای سازنده جرم را تشکیل می‌دهد دخالت ندارد، بلکه صرفا بر طبق شرایط ذکر شده در قانون مجازات، در انجام جرم و تحقق آن یاری رسانده است اما در مشارکت، شریک در وقوع جرم مداخله مستقیم داشته و در عملیات اجرایی دخالت کرده است. به همین دلیل در مشارکت، جرم محقق شده قابل استناد به همه شرکا است.

 

گروه حقوقی وکلای البرز / وکیل کرج

پرونده‌های مربوط به مقوله‌ی مشارکت در قتل و تبعات پس از آن برای بسیاری از مردم موجب سردرگمی شده و برای دریافت کمک و اطلاعات لازم ، نیازمند به دریافت مشاوره حقوقی قتل می‌شوند. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص پرونده های کیفری خود با وکلای متخصص ما در گروه حقوقی البرز در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید