مجازات هک گوشی تلفن همراه - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل جرائم رایانه ایوکیل کیفری

مجازات هک گوشی تلفن همراه

هک گوشی تلفن همراه و هر آنچه لازم است در رابطه با هک گوشی بدانید.


هک گوشی تلفن همراه و مجازات هک گوشی تلفن همراه یکی از مسائل عصر حاضر می‌باشد. پیشرفت‌های رایانه‌ای مزایای گسترده‌ای را برای بشر به دنبال داشت. بشر پس از پیشرفت رایانه‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند توانستند کسب و کار و حتی شیوه زندگی خود را اینترنتی کنند. بسیاری از مشاغل ناشناخته‌ای که تا قبل از پیشرفت اینترنت وجود نداشته‌اند، پا به این عرصه گذاشتند. اما این همه ماجرا نیست.

پیشرفت فناوری همچون شمشیری دو لبه عمل کرد و احتمال وقوع جرایم سایبری را افزایش داد.

هک شدن تلفن همراه و به سرقت رفتن اطلاعات مهم کاربران تلفن‌های هوشمند یکی از نگرانی‌هایی است که در قانون به آن توجه زیادی صورت گرفته است.

همین حالا به تلفن هوشمند خود نگاه کنید، شما در این جعبه کوچک هوشمند اطلاعات فراوانی دارید که ممکن است برای بعضی‌ها مهم باشد. عکس‌ها، فیلم‌ها، شماره تلفن‌ها، پیام‌ها و هزاران هزار اطلاعات مهمی که تلفن همراه شما با خود جابه‌جا می‌کنند، ممکن است شما را در طعمه بیاندازد.

ممکن است کلاه‌برداران اینترنتی این دفعه شما را به عنوان هدف انتخاب کنند. ممکن است هکرها با هک موبایل به شما حمله کنند. و با استفاده از اطلاعات سرقتی شما را تهدید یا آبروی شما را به خطر بیاندازند.

جایگاه قانونی مجازات هک گوشی تلفن همراه


در قوانین جمهوری اسلامی ایران هیچ ماده قانونی در رابطه با هک گوشی تلفن همراه به چشم نمی‌خورد. بنابراین باید به ناچار در قانون جرایم رایانه‌ای به دنبال واژه‌ها و عبارت‌هایی باشیم که مصداق این عمل باشد.

در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که هک شدن تلفن همراه به چه معنا می‌باشد؟

هک شدن تلفن همراه به هر گونه اقداماتی گفته می‌شود که موجب دسترسی غیر مجاز افراد به سامانه‌ها و داده‌های تلفن همراه یک فرد شود. با بررسی همان بندهای ابتدایی جرایم رایانه‌ای متوجه می‌شویم که این دسته از جرایم اینترنتی تعریف و برای آن‌ها مجازات خاصی در نظر گرفته شده است.

با نگاهی به بند اول قانون مجازات سایبری متوجه می‌شویم که قانون‌گذاران برای کسانی که به هک کردن تلفن همراه دیگران می‌پردازند، مجازاتی در قالب زندان و پرداخت جریمه نقدی در نظر گرفته‌اند.

بر اساس این بند اگر فردی تلفن همراه کسی را هک کند، پس از پیگیری‌های صورت گرفته بر اساس صلاح دید قاضی پرونده باید مجازات در نظر گرفته شده را طی کند.

این مجازات می‌تواند زندان، پرداخت جریمه یا هر دو مورد با یکدیگر را شامل شود.

نکته: به استناد ماده 729 قانون مجازات اسلامی برای جرم هک گوشی تلفن همراه از نود و یک روز تا یک سال تمام حبس و یا جریمه‌ نقدی در نظر گرفته شده است.

نیت مجرمان از هک کردن تلفن همراه

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که هدف هکرها از هک کردن تلفن همراه چیست؟
هدف اصلی هکرها از هک گوشی تلفن همراه دسترسی به اطلاعات و سلب اختیار و کنترل تلفن همراه می‌باشد.
در واقع مجرمان سایبری می‌خواهند با به دست آوردن اطلاعات مهم و به درد بخور شما زمینه را برای وقوع جرایم بیشتر فراهم کنند.
فرض کنید فردی با هدف دستیابی به عکس‌های شما تلفن‌همراه‌تان را هک می‌کند. این فرد پس از به دست آوردن عکس‌های شما ممکن است شما را تهدید و از شما اخاذی کند. در این صورت فرد متخلف علاوه بر جرم هک، جرم تهدید و اخاذی را نیز مرتکب شده است.

اما همیشه هدف هکرها سوء استفاده از یک فرد نیست. گاهی افراد با هدف دستیابی به اطلاعات مهم کشوری و بر هم زدن نظم عمومی یک کشور، به هک تلفن همراه یک فرد مهم کشوری می‌پردازد.

نحوه شکایت از هک گوشی تلفن همراه

افراد پس از آگاه شدن و دیدن علائم هک شدن تلفن همراه به این فکر می‌افتند که با مراجعه به مراجع قانونی از این دسته متخلفان شکایت کنند؟

فرد شاکی برای شکایت از هک شدن تلفن همراه باید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و تلفن همراه به مراجع قانونی رسیدگی کننده به جرایم سایبری مراجعه کنند.

مراحل بررسی جرم پیش آمده با شکایت و تکمیل شکوائیه شروع می‌شود. مابقی مراحل لازم برای یافتن مجرم یا مجرمانی که در هک شدن تلفن همراه نقش داشته‌اند توسط پلیس فتا صورت می‌گیرد.

این فعالیت‌ها تا زمانی ادامه خواهد داشت تا پلیس فتا بر اساس شواهد موجود بتواند مجرمان را بیابد.

ضرورت وجود وکیل در بررسی و موفقیت پرونده‌های مرتبط با جرایم سایبری

مجازات هک تلفن همراه

بدون کمک گرفتن از یک وکیل کاربلد موفقیتی در مسیر پیگیری جرایم سایبری صورت نمی‌گیرد. شاید پس از شنیدن این جمله علاقه‌مند باشید تا ضرورت وجود وکیل متخصص در حل پرونده‌های مربوط به جرایم سایبری را بدانید.

برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است در ابتدا جرایم سایبری را با دیگر جرایم حقوقی بررسی کنید.

جرایم سایبری با اینکه به دلیل گسترش اینترنت احتمال وقوع بیشتری دارد. اما هنوز هم جرایم این حوزه و پیگیری‌های لازم برای عده‌ای ناشناخته است.

تعداد وکلای فعال در زمینه حوزه سایبری بسیار کم است. این کمبود را می‌توان به دلیل سختی پرونده‌های سایبری دانست.

بهترین وکیل سایبری ایران

تغییر نتیجه نهایی پرونده‌های مربوط به جرایم سایبری با کمک وکلای کاربلد باعث می‌شود تا افراد به دنبال یافتن بهترین وکیل سایبری باشند.

گروه حقوقی وکلای البرز با در اختیار داشتن وکلای خبره در این حوزه به صورت آنلاین و حضوری آماده خدمت رسانی به شما هستند.

چنانچه قصد انجام مشاوره حقوقی آنلاین را دارید، و می‌خواهید با کمک گرفتن از یک وکیل موفق پرونده‌های سایبری خود را با موفقیت پیش ببرید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید