قرارداد اجاره زمین کشاورزی %page379219890 - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
تنظیم قرارداد

قرارداد اجاره زمین کشاورزی

قرارداد اجاره زمین کشاورزی چیست؟

قرارداد اجاره زمین کشاورزی ، قراردادی است که بین دو نفر ، یعنی مالک زمین کشاورزی و فردی که قصد دارد در آن محل به کشاورزی بپردازد بسته می‌شود . در قرارداد اجاره زمین کشاورزی ، صاحب زمین در ازای مبلغ مشخصی و برای مدت معینی ، زمین کشاورزی خود را به مستاجر کرایه می‌دهد .

برای دریافت مبلغ کرایه دو حالت وجود دارد ، در حالت اول هر دو فرد مستاجر و موجر توافق می‌کنند که در سود حاصله از کشت و زرع با هم شریک شوند که در این حالت باید در مورد سود حاصله و میزان سهم طرفین به توافق برسند .
در حالت دوم نیز مانند اجاره‌ املاک مسکونی ، طرفین توافق می‌کنند تا مستاجر مبلغی را ماهیانه به عنوان اجاره بها به موجر و صاحب زمین پرداخت کند . مدت زمان اجاره در این نوع قراردادها حدوداً یک سال تعیین می‌گردد، که باز هم طرفین می‌توانند با توافق خود این مدت را تغییر دهند و آن را کم یا زیاد کنند . برای اجاره زمین کشاورزی همواره این مسئله را در نظر داشته باشید که زمین مورد نظر نباید به دولت یا ارگان‌های دولتی تعلق داشته باشد، همچنین زمین نباید در محدوده شهری واقع شده باشد.

 

 

قرارداد اجاره زمین کشاورزی
قرارداد اجاره زمین کشاورزی

شرایط لازم در عقد قرارداد اجاره زمین کشاورزی

  • مالک زمین و مستاجر باید هر دو عاقل و بالغ باشند که این نوع شرط از اصلی‌ترین شرایط قرارداد اعم از قرارداد اجاره نامه زمین کشاورزی است . در صورتی که صاحب زمین یا مستاجر بالغ نباشد در این حالت باید این قرارداد توسط قیم فرد عقد گردد .
  • مدت اجاره باید معین باشد ، اگر در قرارداد اجاره مدتی معین نشود ( مثلا یک سال یا دو سال یا چند ماه ) اجاره باطل خواهد شد . مدت اجاره معمولاً یک سال تعیین می‌شود .
  • قرارداد باید به صورت کتبی نوشته شود تا بتواند حالت قانونی به خود گیرد .
  • در انجام قراردادها باید حتماً هر دو طرف، مالک و مستاجر حضور داشته باشند و با مطالعه‌ی کامل متن قرارداد آن را امضا کنند. قرارداد می‌تواند توسط وکیل طرفین نیز اجرا شود .
  • در عقد قرارداد باید دو نفر شاهد زیر آن را امضا کنند و یک نسخه قرارداد نزد صاحب ملک و نسخه دیگر نزد مستاجر تا زمان پایان اجاره نگهداری شود .
  • در قرارداد اجاره بعد از پایان مدت اجاره که معمولاً این مدت یک سال زراعی تعیین می‌شود، مستاجر باید ملک زراعی را به صاحب آن تحویل دهد مگر آن‌ که در اجاره‌ مجدد ملک با صاحب آن توافق کند .
  • در صورتی که صاحب زمین، درخت یا قناتی در ملک زراعی خود داشته باشد باید در قرارداد اجاره مشخص شود و نحوه‌ استفاده مستاجر از آن تعیین شود، مستاجر نیز نباید به آن آسیبی برساند .
  • در دعاوی مربوط به اجاره‌ی زمین زراعی اگر مورد اجاره کتبی نباشد و فقط به صورت شفاهی انجام گرفته باشد ، فقط با وجود شاهد معتبر می‌توان به این دعاوی رسیدگی کرد و به علت نبود مدرک کتبی این دعاوی و اثبات حقانیت طرفین با مشکلات بیشتری روبه رو خواهد بود .
  • در بستن قرارداد اجاره نامه زمین کشاورزی باید مدت زمان اجاره، اتمام اجاره و متراژ زمین علاوه بر اجاره بها در قرارداد آورده شود و همچنین باید به توافق برسند که تغییری در ماهیت زمین توسط مستاجر انجام نشود و یا دخل و تصرفی در آن به وجود نیاورد .

 

گروه حقوقی وکلای البرز / وکیل کرج

شما عزیزان می‌توانید در زمینه تنظیم انواع قرارداد ها با وکلای متخصص گروه حقوقی البرز تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید