عدم تمکین زن - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج - ناشزه- دادخواست الزام به تمکین
وکیل خانواده

عدم تمکین زن

عدم تمکین زن و شرایط قانونی آن

عدم تمکین زن – تمکین در حقوق و فقه به معنای اطاعت و پیروی از شوهر در امور زندگی و روابط زناشویی بوده که به معنای خاص تر در مورد رفع نیازهای جنسی شوهر بدون عذر شرعی می باشد . در صورتی که زن بدون عذر شرعی از همسر خویش در رفع نیازهای جنسی تمکین نکند ، حق پرداخت نفقه از سوی مرد برای زن از بین می رود و مسئله نشوز رخ می دهد و زن ناشزه نامیده می شود.

ماده ۱۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی به تعریف انواع تمکین پرداخته است و زن را موظف به اطاعت از شوهر چه در امور جاری زندگی و چه در مسائل زناشویی نموده است و در مقابل این تمکین، وی را مستحق دریافت نفقه دانسته است.

انواع تمکین

تمکین عام

تمکین عام زوجه یعنی زن ریاست شوهرش بر خانواده را می پذیرد و در این صورت زن می بایست وظائف خود را در حدود قانون و عرف نسبت به همسر خود انجام دهد. درواقع تمکین عام به معنای اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک است.

تمکین خاص

تمکین خاص اطاعت کردن زوجه از زوج در مسائل زناشویی و جنسی است و زن تنها در مواردی می تواند نسبت به این نوع از تمکین ممانعت کند که مانع شرعی و موجهی برای عدم تمکین داشته باشد و یا اینکه این نوع از تمکین موجب زیان شود .

 

عدم تمکین زن
عدم تمکین زن

شرایط وجود اجازه عدم تمکین زن از لحاظ قانونی

  • در صورت بیمار بودن زن که پزشک نزدیکی را منع کرده باشد و قرار داشتن زن در عادت ماهانه ، زن اجازه عدم تمکین خاص را دارد .
  • مطابق بر ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی اگر حق تعیین منزل به زن داده شده ، زن می تواند از زندگی کردن در منزل مرد خودداری کند و مرد باید در منزل مورد تایید زن، زندگی کند ولی زن موظف به پیروی و اطاعت از همسر خود در وظایف زوجیت خویش می باشد .
  • چنانچه مرد منزل مستقل و مناسبی با شان زن تهیه نکرده باشد ، زن می تواند از رفتن به منزل شوهر خودداری نماید .
  • بر اساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی اگر زندگی در منزل با شوهر خوف ، ضرر بدنی ، مالی و یا شرافتی برای زن داشته باشد، زن می تواند منزل را ترک کند و تا زمانی که همسر او منزل مستقل و مناسبی تهیه نکرده است می تواند از بازگشت خودداری نماید و در این صورت نفقه زن بر عهده مرد می باشد .
  • بر اساس ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی ، چنانچه بعد از جاری شدن صیغه عقد، مرد مبتلا به بیماری مقاربتی گردد و نزدیکی کردن با وی موجب سرایت بیماری به زن می شود، زن می تواند از نزدیکی با چنین مردی خودداری کرده، در حالی که حق پرداخت نفقه وی محفوظ خواهد بود
  • جهت انجام واجبات دینی مانند حج رفتن یا حمام رفتن برای ادای نماز واجب ، زن می تواند اجازه بیرون رفتن بگیرد و اگر مرد نپذیرفت ، زن می تواند خارج شود در حالی که حق پرداخت نفقه او ساقط نخواهد شد .
  • خروج از منزل جهت درمانی که ضرورت دارد ، اگر مرد اجازه ندهد ، عدم تمکین زن مجاز است و زن می تواند خارج شده و نفقه او نیز بر عهده مرد خواهد بود.

ضمانت اجرای عدم تمکین

در ماده 1108 قانون مدنی بیان شده است که اگر زن از انجام وظایف زوجیت امتناع کند استحقاق دریافت نفقه را ندارد. این نکته حائز اهمیت است که اگر زن در صورت امتناع عذر موجهی داشته باشد در این حالت هم چنان مستحق دریافت نفقه می ماند. ضمانت اجرای دیگر الزام زوجه به تمکین است و این الزام زمانی تحقق می یابد که زوجه برای عدم تمکین دلیل موجه نداشته باشد. ضمانت اجرای بعدی اجازه ازدواج دوم به مرد است و ضمانت اجرای چهارم محدود کردن زوجه از دریافت اجرت المثل است.

 

دادخواست الزام به تمکین

زوج یا وکیل او در موارد عدم تمکین زوجه بایستی با دادن دادخواست الزام به تمکین از طریق ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در دادگاه خانواده محل اقامت زوجه اقامه دعوی تمکین کند. بهتر است قبل از تقدیم دادخواست، اظهارنامه ای مبنی بر لزوم تمکین و بازگشت زوجه به منزل از طرف شوهر برای زن فرستاده شود. پرونده الزام به تمکین دو مرحله ای است یعنی هر کدام از زوجین که رای دادگاه بدوی به ضرر او باشد می تواند در فرجه ۲۰ روزه پس از ابلاغ رای، نسبت به اعتراض و تجدید نظر خواهی از طریق ثبت در دفتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نماید.

 

برای مشاوره و راهنمایی در زمینه دعاوی امور خانواده با وکلا متخصص دفتر خدمات حقوقی البرز در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید