تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو

برای اینکه خودرویی خریده یا فروخته شود لازم است قراردادی تنظیم شود و مطابق با آن این معامله صورت گیرد. در واقع نوشتن قولنامه اصلی‌ترین گام در جهت معاملۀ خودرو است. در صورتی که قولنامه مطابق قوانین تنظیم شود سندیت پیدا می‌کند و در دادگاه اعتبار دارد. بسیاری از مشکلاتی که در معاملات خودرو وجود دارند در صورتی که قولنامۀ درستی نوشته باشد هرگز بروز نمی‌کنند.
نکتۀ جالب دربارۀ تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو این است که حتی می‌تواند به صورت دستی و در خانه با امضای خریدار و فروشنده نوشته شود. قانون از چنین عملی ایراد نمی‌گیرد و چنین قولنامه‌ای کاملاً وجاهت قانونی دارد. قولنامۀ خودرو روی یک برگ کاغذ نوشته می‌شود و با استفاده از کاربن در دو نسخه تهیه می‌شود. اصل آن به خریدار و کپی آن به فروشنده داده می‌شود. حتماً می‌بایست در قرارداد ذکر شود که چند نسخه از این قولنامه وجود دارد. در ضمن امضای هر دو برگه باید دستی باشد نه اینکه طرفین روی کاربن امضا کنند.

 نحوۀ نوشتن قرارداد خودرو

قولنامۀ خودرو فقط شامل یکبخش نیست بلکه بخش‌های مختلفی دارد که همگی حتماً باید ذکر شوند تا بتوان به آن قرارداد استناد کرد. دقت در نوشتن این بخش‌ بسیار اهمیت دارد و فرقی نمی‌کند که در بنگاه تنظیم شده باشد یا در منزل، موارد هر بخش حتماً باید در آن ذکر شده باشد. اگر می‌خواهید چنین قراردادی را به صورت دستی خودتان تنظیم کنید می‌توانید از نمونه قراردادی که در انتهای مقاله آمده کمک بگیرید.

مواد قرارداد خودرو

مادۀ اول: مشخصات فروشنده و خریدار
در این بخش باید اطلاعاتی از قبیل: نام و نام خانوادگی فروشنده و خریدار، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور آن، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و شماره تلفن آن‌ها نوشته شود. نکته‌ای که در مادۀ اول باید به آن توجه شود این است که طرف معامله شخص حقیقی باشد یعنی نمایندۀ شرکت یا ارگانی خاص باشد در این صورت می‌بایست مشخصات آن شرکت از قبیل: نام و شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، آدرس و کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز و مشخصات نماینده فروش یا خرید در این بخش نوشته شود.
گاهی یکی از طرفیت معاملۀ خودرو نمایندۀ شخص دیگری است که در این صورت نماینده باید وکالت‌نامه‌ای رسمی از طرف او داشته باشد و صحت و اعتبار آن وکالتنامه محرز شود. همچنین در بخش اول پس از ثبت اطلاعات نماینده باید اطلاعات دقیق وکالت‌نامه هم درج شود.
مادۀ دوم: موضوع و مشخصات خودروی مورد معامله
در بخش دوم می‌بایست مشخصات دقیق خودرویی که در حال معامله است ذکر شود. این مشخصات عبارت‌اند از: نوع خودرو، مدل و رنگ، سیستم، شماره موتور، شماره شهربانی، بدنه و شاسی. همچنین در این بخش باید مسائل مهم مربوط به خودرو هم ذکر شود. به طور مثال اگر قسمتی از بدنه رنگ شده یا بخشی نیاز به تعمیر دارد این نکات هم باید در قولنامه نوشته شوند. به این ترتیب خودرویی که معامله می‌شود باید طبق آنچه در قولنامه نوشته شده به خریدار تحویل داده شود و فروشنده موظف است تا آن زمان از خودرو مراقبت کند.
مادۀ سوم: مبلغ معامله
در این قسمت باید قیمت خودرو و شرایط پرداخت آن را به این صورت نوشته شود که: قیمت کل معامله، مبلغ ………. ریال است که مبلغ …………. ریال به‌صورت……………. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت …………. پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد.
نکتۀ مهم در این ماده این است که اگر بخشی از مبلغ به صورت چکی پرداخت شود می‌بایست مشخصات چک و تاریخ و تعداد آن ذکر شود و اگر به جای چک، پول باشد باید شماره حساب و مبلغی که واریز می‌شود نوشته شود. خریدار لازم است رسید واریز وجه یا پرداخت نقدی خود را تا اتمام کامل معامله نگه دارد تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتواند پرداخت پولش را اثبات کند.
مادۀ چهارم: شرایط معامله
در این بخش می‌توان تمام شروطی را که مدنظر خریدار و فوشنده است، گنجاند. می‌توانید زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را بنویسید. نوشتن دقیق شروط باعث می‌شود که اگر لازم بود معامله را فسخ کنید به مشکلی برنخورید. 

مراحل انتقال خودرو در دفتر اسناد رسمی

پس از اینکه خریدار و فروشنده بر سر قیمت وشرایط پرداخت هزینۀ خودرو با هم به توافق رسیدند به طور معمول به دفتر ثبت اسناد مراجعه می‌کنند. از این به بعد مراحل انتقال خودرو طبق روالی که قانون مشخص کرده طی می‌شود. خریدار می‌بایست به ادارۀ راهنمایی و رانندگی مراجعه کند تا برای انتقال پلاک خودرو اقدام کند. در این مرحله برای انتقال پلاک خودرو می‌بایست خریدار از فروشنده وکالت‌نامه داشته باشد. به طور معمول در همان دفتر اسنناد رسمی چنین وکالت‌نامه‌ای تنظیم می‌شود و به خریدار سپرده می‌شود.
البته یک راهکار متداول دیگر در خصوص خرید و فروش خودرو این است که افراد در قولنامه بعد از توافق در رابطه با مسائل مالی و چگونگی پرداخت قیمت خودرو این موارد و مناسبات را می‌نویسند و در مرحله بعد با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی اقدام به انتقال رسمی و قانونی سند خودرو به نام خریدار می‌کنند.
 

مدارک مورد نیاز برای تنظیم قرارداد انتقال خودرو در دفتر ثبت اسناد رسمی

الزام حضور خریدار و فروشنده در دفتر اسناد رسمی (درصورتی که هر یک از خریداران یا فروشندگان، دارای وکیل یا نمایندۀ حقوقی باشند به جای خودشان وکیل قانونی‌شان در دفتر حاضر می‌شود.)
مدارک شناسایی و هویتی طرفین معامله اعم از؛ شناسنامه، کارت ملی و…
اصل سند مالکیت خودرو یا همان برگه سبز که توسط اداره راهنمایی و رانندگی صادر شده است (فروشنده ارائه می‌کند.)
ارائه کارت شناسایی خودرو توسط فروشنده
نشانی خریدار و فروشنده
بیمه نامه خودرو
فیش واریزی و یا رسید پرداختی هزینه های مربوط به خرید و نقل و انتقالات خودرو و ارائۀ آن به سردفتر
گواهی عدم خلافی خودرو که از جانب اداره راهنمایی و رانندگی صادر می شود

در چه صورتی می‌توان قرارداد خودرو را فسخ کرد؟

در صورتی که بند فسخ در قولنامۀ خودرو پیش بینی نشده باشد؛ هیچ یک از طرفین اختیار فسخ قرارداد را نخواهند داشت. البته مواردی که در حوزه اختیار فسخ یا خیار فسخ موجود است برای هر معامله ای محفوظ است. در صورت تحقق شرایط لازم برای انواع خیار فسخ، خریدار یا فروشنده می تواند معامله را فسخ کند.
یکی از این خیارات؛ خیار عیب است که در صورتی که عیب و نقص فنی در خودرو وجود داشته باشد و فروشنده در قولنامه و قرارداد انتقال خودرو به آن اشاره نکرده باشد، خریدار حق دارد که معامله را برهم بزند و پولی که داده را پس بگیرد.
معمولاً در قرارداد انتقال خودرو و خرید و فروش خودرو لازم است به مسائل مالی و فنی مربوط به خودرو توجه شود تا از بروز مشکلات و اختلافات احتمالی بین فروشنده و خریدار جلوگیری شود.

نمونۀ قولنامۀ خودرو

 

 

 

 

ماده 1 : طرفين قرارداد
1-1- فروشنده/فروشندگان …………………….. فرزند……………………… به شماره شناسنامه………………………………..صادره از…………………………………. کدملي…………………………… متولد……………………. ساکن…………………………………… تلفن………………………………… با وکالت/قيموميت/ولايت/وصايت……………فرزند…………………. به شماره شناسنامه…………………… متولد……………………….. بموجب…………………………..
2-1- خريدار/خريداران …………………………. فرزند………………………… به شماره شناسنامه……………….. صادره از……………………………..کدملي…………………. متولد…………………. ساکن…………………….. تلفن………………………………………………. با وکالت/قيموميت/ولايت/وصايت……………………………. فرزند…………………………………….. به شماره شناسنامه…………………… متولد……………………….. بموجب…………………………..
ماده 2: موضوع و مشخصات مورد معامله
عبارتست از انتقال……………………. دانگ يکدستگاه……………………. از نوع……………………….. مدل…………………………. سيستم……………. رنگ………………… سيلندر…………………….. شماره راهنمايي و رانندگي…………………………………. شماره شاسي……………………………………….. شماره موتور……………………………………… که با تمام متعلقات و منصوبات ، منصوبه و غير منصوبه در آن مي باشد.
ماده 3 : ثمن معامله
1-3- ثمن معامله به طور مقطوع بعدد (………………………….. ريال ) و با حروف (……………………….. ريال ) تعيين گرديد.
2-3- همزمان با اين توافق مبلغ با حروف (……………………………………….. ريال ) نقداً / طي چک شماره…………………………….. عهده بانک……………….. شعبه…………………… کد………………… به فروشنده پرداخت گرديد. باقيمانده ثمن با حروف (………………………………………… ريال ) در زمان تنظيم سند در دفتر اسناد رسمي پرداخت خواهد شد.
ماده 4 : شرايط معامله
1-4- طرفين متعهد شدند جهت تنظيم سند ، طبق قرارداد در تاريخ به حروف…………………………….. در دفتر اسناد رسمي شماره…………………………………… حاضر شوند و فروشنده متعهد گرديد سند را به نام خريدار يا هر کس که خريدار معرفي نمايد انتقال دهد. در ضمن ، اجراي تعهد ( تنظيم سند ) از طرف فروشنده بنام منتقلٌ اليه بعدي ، منوط به احراز انتقال از طريق ارائه قرارداد مي باشد و در صورت عدم حضور هر يک از طرفين در دفتر خانه اسناد رسمي مربوطه ، گواهي سر دفتر مثبت تخلف نامبرده مي شود.
2-4- عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظيم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خريدار ، در حکم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مذکور به تقاضاي ذينفع مجاز به صدور گواهي عدم حضور مي باشد.
3-4- مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک ، با رؤيت کامل فني ، بدنه ، توسط خريدار و يا کارشناس منتخب وي صورت گرفت و از کميت و کيفيت آن آگاه مي باشد.
4-4- مسئوليت هر گونه تخلف اعم از راهنمايي و رانندگي ، کيفري و مدني که با استفاده از مورد معامله تا زمان تحويل ، به وقوع پيوسته باشد بعهده فروشنده است.
5-4- هزينه هاي نقل و انتقال اعم از دارايي و عوارض شهرداري بعهده فروشنده ، حق الثبت و حق التحرير بعهده…………………………. مي باشد.
6-4- کليه خيارات از جمله خيار غبن به هر عنوان ادعا و به هر ميزان با اقرار طرفين و با علم و اطلاع کامل نسبت به عرف بازار اسقاط گرديد. موارد تقلب و تدليس از اين موضوع مستثني است.
7-4- در صورتيکه معلوم گردد مورد معامله به هر علتي غير از عامل قوه قاهره مانند مصادره ، رهن ، عمليات اجرايي دادگستري يا اجراي اسناد رسمي ، مستحق للغير و يا غصبي بودن ، قانوناً قابل انتقال به خريدار نبوده ، فروشنده موظف است کليه هزينه هايي راکه خريدار متقبل شده ، پرداخت نموده و مبلغ به حروف (……………………………………… ريال ) به عنوان خسارت عدم انجام تعهد به وي پرداخت و ثمن دريافتي را با احتساب خسارت قانوني مسترد نمايد.
8-4- مورد معامله و کليه اوراق و مستندات در تاريخ با حروف……………………… ساعت………………………….. تسليم خريدار شد/ خواهد شد.
9-4- در صورت عدم حضور هر يک از طرفين براي تنظيم سند در دفترخانه اسناد رسمي تعيين شده ، ممتنع از حضور ، مکلف است به ازاي هر روز تاخير مبلغ باحروف (…………………………………………. ريال ) بعنوان خسارت تاخير اجراي تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نمايد. خسارت مذکور مستقل از تعهد اصلي بوده و با آن قابل جمع است.
ماده 5 : در صورتيکه معامله بصورت اقساطي باشد
1-5- چک ها و يا سفته ها در حکم ثمن معامله مي باشد در صورتيکه پرداخت……………….. قسط از اقساط بصورت متوالي از طرف خريدار به تاخير افتد فروشنده حق دارد معامله را فسخ و وسيله نقليه را مسترد نمايد. خريدار در صورت استنکاف از استرداد مورد معامله ملزم و متعهد به تحويل مورد معامله و جبران خسارت وارده مي باشد و در صورتيکه مورد معامله به هر علتي تلف شده باشد خريدار مسئول پرداخت خسارت وارده خواهد بود. جبران خسارت پس از کسر ميزان مبالغ پرداختي بوده و مبناي قيمت مورد معامله به نرخ روز بازار محاسبه مي‌گردد.
2-5- پس از پرداخت آخرين قسط فروشنده موظف است سند را به نام خريدار انتقال دهد.
ماده 6
حق الزحمه مشاور خودرو طبق تعرفه کميسيون نظارت شهرستان…………………………… مبلغ باحروف (……………………….. ريال ) مي‌باشد که بالمناصفه بعهده طرفين است و همزمان با امضاي اين قرارداد به موجب قبض شماره………………………. پرداخت خواهد شد.
ماده 7
اين قرارداد ، در تاريخ با حروف………………………………………………………….. ساعت…………………..در دفتر مشاور خودرو…………………………………………………….به نشاني…………………………………………………………………………………………………………… در سه نسخه بين طرفين تنظيم ، امضاء و مبادله گرديد. مشاور خودرو مکلف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص مشاور ، نسخه اول و دوم را به خريدار و فروشنده تسليم و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بايگاني کند. هر سه نسخه داراي اعتبار يکسان است که با تنظيم سند در دفتر اسناد رسمي از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
ماده 8
مورد معامله و موضوع اين مبايعه نامه حسب مورد از لحاظ فني و حقوقی تاييد مي شود.
نام و نام خانوادگي کارشناس فني – حقوقي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید