بررسی ماده 55 قانون شهرداری - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج - وظایف شهرداری - دعاوی شهرداری
وکیل شهرداریحقوقیشهرداریمشاوره حقوقیملکیوکیل زمین شهری

بررسی ماده 55 قانون شهرداری

ماده 55 قانون شهرداری و شرایط آن

بررسی ماده 55 قانون شهرداری – ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظایف شهرداری‌ها به طور واضح و مشخص بیان شده است. همانطور که می دانید شهرداری ها در هر منطقه وظایفی بر عهده دارند که عمدتا در راستای توسعه و آبادانی شهر می باشد. وظایفی از جمله زیباسازی و تمیز نگه داشتن شهر، ایجاد خیابان ها و معابر، اتخاذ تصمیم مناسب در خصوص پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و…

در این مقاله به تحلیل و بررسی ماده 55 قانون شهرداری می پردازیم ؛ با ما همراه باشید.

وظیفه شهرداری در خصوص عوامل سد معبر در خیابان ها 

این بند از قانون شهرداری ها در خصوص وظیفه شهرداری در برداشتن موانعی که موجب سد معبر در پیاده رو ها و پارک ها و… می باشد.

مانند دکه ها که مقرر شده چنانچه قبل از تصویب این قانون ایجاد شده باشند در صورتی که در اثر برداشتن آنها توسط شهرداری خسارتی وارد شود با نظر کمیسیون مقرر در ماده ۷۷ نسبت به جبران خسارت آنها اقدام نماید ولی چنانچه بعد از تصویب این قانون باشد ادعای خسارت پذیرفته نمی شود. اصولا سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آن ها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکونت و یا هر عنوان دیگری ممنوع می باشد و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق از طریق مأمورین خود رأساً اقدام نماید.

وظیفه شهرداری در خصوص احداث تاسیسات تولید و توزیع برق

یکی از وظایف شهرداری احداث تأسیسات تولید و توزیع برق و تعیین نرخ آن در شهرها تا موقعی که وزارت آب و برق نیروی آن را تأمین‌ ننموده است‌ با موافقت‌ قبلی وزارت‌ آب‌ و برق می باشد. تهیه آب مشروب شهرها و تامین وسایل و امکانات توزیع آن و همچنین تعیین نرخ آب در شهرها به استثنای مواردی که سازمان های تابعه وزارت آب و برق عهده دار آن هستند با تصویب انجمن شهر به عهده شهرداری خواهد بود. همچنین می توانند با تصویب انجمن شهر و تأیید وزارت کشور تهیه آب مشروب و توزیع آن را به مؤسساتی که طبق اصول بهداشتی عمل نمایند واگذار نمایند. در صورتی که مؤسسات خیریه ای قبل از تصویب این قانون تأمین آب شهرها را به عهده داشته اند و عملیات آنها مورد تأیید شهرداری‌ محل‌ و وزارت کشور باشد، می توانند مثل قبل به کار خود ادامه دهند.

 

وظایف شهرداری
وظایف شهرداری

وظیفه شهرداری در خصوص تخلیه زباله ها 

شهرداری موظف است مکان ‌های مخصوصی برای تخلیه زباله و نخاله و فضولات ساختمانی و مواد رسوبی فاضلاب ها و نظایر آن ها تعیین و ضمن انتشار آگهی به اطلاع عموم برساند. محل های تخلیه زباله میبایست خارج از محدوده شهر تعیین شوند و محل تأسیس کارخانجات تبدیل زباله به کود نیز به تشخیص شهرداری خواهد بود.

وظیفه شهرداری در خصوص قیمت گذاری اجناس و نظارت بر ترازو ها و مقیاس ها 

مراقبت و تلاش در نصب برگه قیمت بر روی اجناس همچنین اجرای تصمیمات انجمن نسبت به ارزانی و فراوانی خواروبار و اقلام مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد و نابود کردن آنها از دیگر وظایف شهرداری می باشد. همچنین شهرداری موظف است وسایلی را که فروشندگان و سایر مشاغل از طریق آن به سنجش وزن و ارزش اجناس می پردازند مانند ترازو … را از بررسی نماید تا از سالم بودن و دستکاری نشدن آن ها اطمینان حاصل نماید.

وظیفه شهرداری در قبال گدایان در سطح شهر

شهرداری مکلف است از تکدی گری در سطح شهر‌ جلوگیری نموده و اقدام به توسعه آموزش عمومی و … نماید.

وظیفه شهرداری درخصوص ایجاد بیمارستان ها ، شیرخوارگاه ها و موسسات فرهنگی

در راستای اجرای تبصره یک ماده ۸ قانون تعلیمات اجباری تأسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی شهرداری، موظف است به ایجاد بنگاه حمایت مادران ، پرورشگاه ، درمانگاه ، بیمارستان ،شیرخوارگاه ، تیمارستان ،کتابخانه ،کودکستان ، باغ کودکان و امثال آن در حد اعتبارات‌ مصوب‌ اقدام نموده و همچنین وظیفه کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و پیش آهنگی و کمک به انجمن‌های خانه ومدرسه و همچنین اردوی کار را به عهده دارد.

وظیفه شهرداری در خصوص حفاظت از اموال خود

حفظ و اداره نمودن اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری به عهده این نهاد می باشد. منظور از اموال منقول، اموالی است که قابل جابجایی هستند بدون آن که خراب شوند مانند ماشین. و منظور از اموال غیر منقول نیز اشیاء غیر قابل جابجایی مثل خانه می باشند.

به موجب این بند، حفاظت و نگهداری اینگونه اموال متعلق به شهرداری، بر عهده خود این نهاد می باشد.

وظیفه شهرداری در خصوص انجام معاملات خود

یکی از وظایف شهرداری انجام معاملات این نهاد از جمله خرید و فروش اموال منقول ، غیرمنقول ، مقاطعه ، اجاره و استیجاره پس از تصویب انجمن شهر با رعایت مصلحت و صرفه و مقررات آئین نامه مالی پیش بینی شده در این قانون می باشد.

 

 

وظایف شهرداری
بررسی ماده 55 قانون شهرداری

 

وظیفه شهرداری در خصوص حفاظت از شهر در قبال مخاطرات طبیعی 

یکی از وظابف شهرداری، اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم جهت حفاظت شهر از خطر سیل و آتش سوزی و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالانهای عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن‌ها و ایوان های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از نصب ناودان‌ها و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها می باشد.

در خصوص رفع خطر از بناها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار مناسبی صادر می کند و در صورتی که دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأساً از طریق مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را بعلاوه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

وظیفه شهرداری در خصوص بیماری های واگیر دار

شهرداری موظف است اقدام به پیشگیری از گسترش بیماری های واگیردار انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماری‌ها به وزارت بهداشت و دامپزشکی و شهرداری های مجاور هنگام بروز آنها و دور نگهداشتن بیماران مبتلا به امراض مسری و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلا صاحب و مضر می باشند.

وظیفه شهرداری در ایجاد قبرستان در شهر

ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات از جمله وظایف شهرداری است.

وظیفه شهرداری در خصوص تهیه کردن مقررات صنفی

شهرداری موظف به تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور اصناف و پیشه وران می باشد. هر شغلی برای خود صنفی دارد و هر صنفی نیز مقررات مخصوص به خودرا دارد که تهیه این مقررات بر عهده شهرداری ها می باشد.

وظیفه شهرداری در قبال اماکن پر سر و صدا

شهرداری موظف است از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به هر نحوی موجب ایجاد مزاحمت برای ساکنین می باشد یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست جلوگیری نماید.در این راستا شهرداری مکلف است از تأسیس‌کارخانه ها، کارگاهها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد آتش سوزی می‌سازند و اصطبل چارپایان‌ و مراکزدامداری‌ و به طورکلی تمام مشاغل و کسب‌هایی‌ که ایجاد مزاحمت‌ و سروصدا‌ نمایند یا تولید دود و یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نمایند جلوگیری کند .

 

وظایف شهرداری
بررسی ماده 55 قانون شهرداری

 

وظیفه شهرداری در خصوص آسفالت و نام گذاری کوچه ها و خیابان ها 

شهرداری موظف است اقدام به ایجاد خیابان ها و آسفالت کردن سواره‌ روها و پیاده‌روهای ‌معابر و کوچه‌های عمومی و جوی ها و جدول‌های طرفین از سنگ آسفالت و امثال آن به هزینه خود نماید. همچنین باید مقررات خاصی برای تعیین نام معابر و نصب لوح نام آنها وضع و اقدام به شماره گذاری اماکن و نصب تابلوی چسباندن اعلانات و برداشتن و محو کردن آگهی‌ها از محل‌های غیر مجاز و هرگونه اقداماتی که در حفظ نظافت و زیبایی شهر مؤثر باشد نماید.

وظیفه شهرداری در خصوص صدور پروانه ساخت

شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را ذکر کند. در صورتی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیر تجاری، محل کسب یا پیشه و یا تجارت احداث شود شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره ۱ ماده ۱۰۰ این قانون مطرح می‌نماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستأجر با تعیین مهلت مناسب که نباید از دو ماه تجاوز نماید، در مورد تعطیلی محل کسب یا پیشه یا تجارت ظرف مدت یک ماه اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

 

مرجع صالح جهت شکایت از شهرداری

در صورتی که شخصی بخواهد از شهرداری بابت تخطی از وظایف و مقررات این نهاد شکایت نماید میبایست شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید. در صورتی می‌توان از شهرداری در دیوان عدالت اداری شکایت کرد که موضوع شکایت  مربوط به فعالیت های حاکمیتی و ماده ۵۵ شهرداری باشد نه سایر فعالیت‌های اقتصادی شهرداری ها. جهت مشاوره و راهنمایی در خصوص دعاوی مربوط به شهرداری با وکلای متخصص ما در دفتر خدمات حقوقی البرز در ارتباط باشید .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید