اقدامات لازم پس از سرقت خودرو - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرجتوصیه های لازم جهت جلوگیری از سرقت خودرو
وکیل کیفری

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو

امروزه سرقت خودرو مشکلی است که بسیاری از آن رنج می‌برند و گزارش‌های زیادی در مورد این نوع دزدی ثبت شده است. ثبت سرقت خودرو بر اساس قانون، الزامی می‌باشد و فرد صاحب خودرو و یا کسی که از آن استفاده می‌کند به محض سرقت وسیله‌ی خود موظف‌ به اطلاع دادن و شکایت سرقت یا دزدیده شدن خودرو می‌باشد.

راه‌های پیداکردن خودروی سرقتی

راه‌های مختلفی برای مطرح‌کردن شکایت و پیداکردن خودروی سرقتی وجود دارد که به 8 مورد از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

1- تماس با پلیس آگاهی

اولین اقدام و همچنین مهم‌ترین آن اطلاع دادن به پلیس آگاهی است. پس از آن که متوجه ربوده شدن خودروی خود شدید به‌سرعت با 110 تماس گرفته و موضوع را به آنها اطلاع دهید.

2- ثبت اینترنتی

همچنین برای ثبت سرقت خودرو می‌توان از سامانه اعلام سرقت آگاهی شکایت را مطرح کرد به‌محض ثبت شکایت، فرایند جستجو خودروی سرقت شده آغاز می‌شود.

3- استفاده از ردیاب

یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های پیداکردن خودروی سرقتی استفاده از ردیاب است. شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه کاربردی به‌راحتی پس از سرقت، خودرو را ردیابی کرده و آن را پیدا کنید.

4- استعلام خودرو در پارکینگ

ممکن است پلیس راهور به دلایل مختلف مانند پارک کردن در جای ممنوع، خودرو را درحالی‌که صاحب آن خبر ندارد به پارکینگ منتقل کند و صاحب آن پس از نبود ماشین گمان بر دزدیدن آن برد پس بهتر است که استعلامی از پلاک ماشین خود بگیرید. هنگامی که پلیس راهور خودرویی را به پارکینگ منتقل کند برای صاحب پلاک پیامکی ارسال می‌کند اگر سیم‌کارت خود را تغییر داده‌اید و شماره جدید را ثبت نکرده‌اید، یا خودرو را قولنامه کرده و شماره مالک را تغییر نداده‌اید، برای شما پیامکی ارسال نمی‌شود! در این مرحله باید با پلیس 110 تماس بگیرید و از خودروی خود استعلام بگیرید. روش دیگری برای اینکار وجود دارد که در آن شماره پلاک خودرو را به شماره 30005353 ارسال کرده و چنانچه پس از دریافت پاسخ متوجه انتقال خودرو به پارکینگ شدید؛ با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای دریافت خودروی خود به پارکینگ مراجعه کنید.

5- استعلام خودرو با شماره پلاک از سامانه پست و پلیس من

پلیس آگاهی برنامه‌ای تولید کرده که با استفاده از آن می‌توان استعلام خودروی سرقتی را گرفت و این نرم‌افزار پلیس من نام دارد اگر پس از سرقت خودرو آن را به پلیس اطلاع داده باشید می‌توانید در این برنامه روند پیگیری به شکایت خود را بررسی کنید.

6- پیداکردن اوراقچی خودرو

برای پیداکردن خودروی به سرقت رفته، راه‌های پیچیده دیگری نیز وجود دارد یکی از این راه‌ها پیداکردن اوراقچی‌های خودرو است. دزدان پس از دزدیدن خودرو چون نمی‌توانند خودرو را به فروش بگذارند وسایل آن را به‌صورت جداگانه جدا کرده و به فروش می‌رسانند. آن‌ها پس از درآوردن موتور خودرو و قطعات ارزشمند آن اوراق ماشین را به گاراژها و اوراق فروش‌ها می‌سپارند. پس می‌توان با پیداکردن اوراق‌چی خودرو سارق را شناسایی و دستگیر کرد.

7- چک کردن جریمه‌های راهنمایی و رانندگی

بیشتر سارقان پس از سرقت خودرو در مسیر به علت سرعت غیرمجاز و یا عبور از چراغ قرمز و … ممکن است جریمه شوند و با ارسال پیامک جریمه به شماره‌ی صاحب پلاک، او می‌تواند از موقعیت مکانی خودروی سرقتی اطلاع پیدا کرده و با اطلاع آن به پلیس آگاهی به پیداکردن هرچه سریع‌تر خودرو کمک شایانی کند. پلیس می‌تواند با بررسی زمان و مکان دوربین‌های شهری و جاده‌ای، شناسایی و ردیابی ماشین را آغاز کند.

8- چک کردن دوربین‌های اطراف

برای پیداکردن خودرو اطلاع به پلیس کافی نیست و فرد می‌تواند با بررسی کردن دوربین‌هایی که در نزدیکی محل سرقت است سارق را شناسایی کند. بیشتر ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید و حتی مراکز اداری بدون رویت نامه و مجوز پلیس آگاهی فیلم دوربین را در اختیار تقاضا‌کننده قرار نمی‌دهند. پس در صورت مراجعه و درخواست تماشای فیلم دوربین‌های مداربسته حتماً باید مجوز دسترسی از مراجع قانونی کسب شود.

روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است نکاتی را رعایت کرد تا از سرقت خودرو جلوگیری کرد.
همان‌طور که گفته شد یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از این معضل خریداری و نصب ردیاب خودرو است. با استفاده از این ردیاب می‌توان در هر لحظه از موقعیت مکانی خودرو اطلاع پیدا کرد.
بهتر است پس از خریداری خودرو وسایل حفاظت از آن مانند دزد‌گیر، قفل فرمان و قفل پدال نیز خریداری شود زیرا با وجود این وسایل سرقت خودرو بسیار سخت شده و سارق ترجیح می‌دهد تا خودروی دیگری را مورد سرقت قرار دهد.
موارد زیادی مشاهده شده که خودرو درون پارکینگ به سرقت می‌رود برای جلوگیری از این موضوع همیشه به هنگام ورود یا خروج از ساختمان چه مواقعی که از درب پارکینگ استفاده می‌کنید و یا درب اصلی دقت کنید تا کسی وارد ساختمان نشود زیرا بسیاری از سارقان از این غفلت استفاده کرده و به‌دور از چشم کسی وارد شده و به پارکینگ آن ساختمان دسترسی پیدا می‌کنند.
به‌هیچ‌وجه سوئیچ خود را در اختیار کسی قرار ندهید زیرا آن شخص می‌تواند با کپی گرفتن از آن سوئیچ به‌راحتی ماشین شما را به سرقت ببرد.
به‌هیچ‌عنوان هنگامی که ماشین روشن است و سوئیچ روی ماشین قرار دارد ماشین را ترک نکنید چون این راحت‌ترین کار برای سارق است تا با داخل شدن به ماشین آن را بدزدد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید