اعسار از پرداخت مهریه 0تا100 - وکیل متخصص اعسار از پرداخت مهریه
وکیل خانواده

اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه – مهریه را می ‏توان به عنوان یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب کرد و مقدار مهریه تفاوتی نمی‌کند و در صورتی که زوجه آن را درخواست کند، زوج باید آن را تهیه کرده و در اختیار زوجه قرار دهد و اگر نتواند یا نخواهد این کار را انجام دهد، زوجه می‌تواند به دادگاه خانواده شکایت کرده و اموال منقول و غیرمنقول زوج را توقیف کند اما باید به این نکته توجه داشت که برخی از اموال قابل توقیف نیستند و در صورتی که توقیف شود، زوج می‌تواند نسبت به این کار اعتراض داده و اموال خود را آزاد کند.

در این مقاله به بررسی اعسار از پرداخت مهریه و چگونگی آن در مراجع قضایی می پردازیم ؛ با ما همراه باشید .

 

تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

مهریه در اصل عندالمطالبه می باشد و به صراحت قانون زن به مجرد عقد نکاح مالک آن می شود. دادگاه تنها به استناد مطالبه مهریه اقدام به صدور حکم مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت آن می نماید و نمی تواند به پرداخت اقساطی یا دادن مهلت برای پرداخت مهریه حکم نماید. در این رابطه ابتدا باید دادخواست اعسار داده شود تا دادگاه به استناد آن حکم به پرداخت اقساطی مهریه دهد زیرا ابتدا باید دین ثابت گردد و حکم به محکومیت آن داد شود و بعد از استقرار دین بر فرد می تواند به دادخواست اعسار وی رسیدگی شود.

نحوه عملی تشکیل پرونده اعسار و موفقیت در این پرونده این است که زوج طبق قانون آیین دادرسی مدنی در باب اعسار دو نفر گواه معرفی نماید و یک فقره استشهادیه محلی مبنی بر اینکه گواهان معرفی شده از وضعیت نابه سامان مالی زوج با خبر باشند و همچنین شهادت دهند که زوج به دلیل عدم توانایی مالی نمی تواند مهریه زوجه را به صورت یکجا یا اقساط سنگین و زیاد پرداخت نماید.

طبق ماده 506 قانون آیین دادرسی مدنی در باب اعسار گواهان می بایست به صورت واقعی از وضعیت مالی و معیشتی و منبع مالی و چگونگی تامین مخارج زندگی وی مطلع باشند. لازمه ی چنین اطلاعاتی داشتن سابقه ی طولانی و متعارف آشنایی بدهکار و مدعی اعسار با گواهان است. ضمنا گواهان باید بی طرف و با مدعی اعسار روابط فامیلی نسبی و یا سببی تا درجه سوم نداشته باشند و نیز علیه طرف مدعی اعسار یعنی زوجه، در مراجع قضایی پرونده نداشته باشند.

 

شرایط پذیرش اعسار از پرداخت مهریه

با صدور حکم پرداخت مهریه توسط دادگاه ، از نظر حقوقی و قضایی اصل بر بدهکاری و توانایی مالی زوج در پرداخت مهریه به زوجه است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

تنها دلیل اعسار زوج از پرداخت مهریه همسرش فقط گواهی گواهان نیست بلکه طبق قانون مدنی در باب اعسار، لزوما باید گواهی دو نفر از گواهان پیوست دادخواست اعسار از طرف مدعی اعسار انجام شود. از جمله شرایط پذیرش اعسار از پرداخت مهریه دیگری که می تواند ادعای اعسار را به نظر قاضی اثبات نماید بیکاری در صورت احراز آن توسط دادگاه و مستاجر بودن و پرداخت اجاره بها و بدهکاری به اشخاص حقیقی و یا حقوقی ثالث و یا بیماری با داشتن مدارک موثر پزشکی و غیره است که اثبات اینگونه دلایل با مدعی اعسار می باشد.

 

مستثنیات دین

طبق ماده ۲۴ قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی مستثنیات دین صرفاً شامل موارد زیر است:

  1. منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ‌علیه در حالت اعسار او باشد.
  2. اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  3. آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
  4. کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها.
  5. وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  6. تلفن مورد نیاز مدیون.
  7. مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

 

چنانچه منزل مسکونی محکومٌ‌علیه بیش از نیاز و شأن عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشارٌالیه حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجراءکننده رأی نباشد به تقاضای محکومٌ‌له به‌ وسیله مرجع اجراءکننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تأدیه دیون محکوم‌ٌعلیه خواهد شد مگر اینکه استیفای محکوم‌ٌبه به طریق سهل‌تری مانند استیفاء از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم‌ٌعلیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان‌پذیر باشد که در این‌صورت محکومٌ‌به از طرق مذکور استیفاء خواهد شد.

چنانچه به حکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح‌های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول محکومٌ‌به از آن امکان‌پذیر است، مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.

 

مرجع قضایی صالح جهت اعسار مهریه

با توجه به ماده 20 قانون اعسار و ماده 22 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، مرجع صالح رسیدگی به دعوی اعسار، چنانچه دعوی اصلی یعنی همان دعوی مطالبه مهریه، قبلا مورد رسیدگی قرار گرفته باشد، دادگاهی است که ابتدا به آن رسیدگی کرده است ولی اگر دعوای اصلی قبلا مورد رسیدگی قرار نگرفته، و در حال حاضر در حال رسیدگی است رسیدگی به دعوای اعسار نیز در همین دادگاه خواهد بود.

 

اعتراض به حکم اعسار مهریه

حکم صادره اعسار توسط طرفین دعوی قابل اعتراض در مراجع تجدید نظر است که در صورت عدم اعتراض آن در فرجه قانونی، و با تایید حکم اعسار دادگاه بدوی توسط مرجع تجدید نظر، حکم صادره بدوی قطعی می شود و توسط اجرای احکام در خصوص اجرای مهریه، به زوجه به همان نحوی که در حکم قطعی آمده است آن را اجرا می نماید.

 

مدارک لازم برای تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

  1. ارائه مدارک شناسایی و عقد نامه.
  2. در صورتی که زوجه برای مطالبه مهریه اقدام نموده باشد دیگر نیازی به ارائه عقدنامه از جانب زوج نمی باشد.
  3. ارائه دو شاهد عاقل و بالغ که از احوالات و شرایط کار زوج مطلع باشند.
  4. استعلام حساب بانکی زوج برای اثبات عدم استطاعت مالی.

 


سوالات متداول

اگر مرد دادخواست اعسـار بدهد دیگر زندانی نخواهد شد؟
خیر ،تا زمانی که تکلیف اعسار مشخص شود جلب نخواهد شد و بعد از آن یا اعسـار پذیرفته می شود و یا باید مهریه یکجا پرداخت شود.


مرد تا چه زمانی می تواند دادخواست اعسـار دهد؟
تا قبل از صدور حکم محکومیت قطعی و به دلیل جلوگیری از جلب شدن باید دادخواست اعسار خود را تنظیم کند.


اگر مهریه زن عندالاستطاعه باشد دادخواست اعسار قابل قبول است؟
خیر ، اگر مهریه عند الاستطاعه باشد اثبات توان مالی مرد بر عهده زن می باشد که باید بتواند اموالی از مرد معرفی کند.


لنگراگر بعد از اینکه مهریه تقسیط شد اقساط پرداخت نشود چه خواهد شد؟
اگر مرد اقساط مهریه را در هر زمان پرداخت نکند زن می تواند حکم جلب مرد را بگیرد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید