ابلاغ در دادرسی به چه معناست ؟ - گروه وکلای البرز | موسسه حقوقی کرج
وکیل کیفری

ابلاغ در دادرسی به چه معناست ؟

ابلاغ در دادرسی به چه معناست ؟

یکی از مهمترین ارکان هر دادرسی قضایی و یا هر موضوعی که ابلاغ احکام و دستورات در آن تعیین کننده است ، ابلاغ می باشد.

اگر تمام ارکان یک دادرسی جمع باشد و ابلاغ در آن ناقض باشد آن جلسه دادرسی تشکیل نخواهد شد و ادامه دادرسی نیز برخلاف قانون است.

ابلاغ عبارت است از مطلع کردن اشخاص از هر موضوع یا دعوایی که به نفع یا به ضرر ایشان در جریان می باشد. اهمیت امر ابلاغ موجب شده که قانونگذار نیز برای آن مقررات و تشریفات خاصی را قائل شود. همانطوری که بیان شد دادگاه زمانی به دعوی رسیدگی می کند و رسمیت دارد که ابلاغ به درستی انجام شده باشد، در غیر این صورت چاره ای جز تجدید وقت رسیدگی و ابلاغ مجدد ندارد. لذا جهت جلوگیری از اطاله دادرسی و هدر نرفتن وقت و سرمایه مردم و دستگاه قضایی بهترین کار این است که در مورد ابلاغ به واحدهای مربوطه آموزش های لازم داده شود و به سادگی از کنار تخلفات و قصورات عبور ننمایم .

 

انواع ابلاغ

طبق ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی ، ابلاغ به دو دسته ی ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی تقسیم می شود.

اگر برگه‌های قضایی به دست کسی برسد که نام او در برگه‌ها درج شده است، ابلاغ، واقعی خواهد بود که کامل‌ترین نوع ابلاغ است، اما اگر برگه‌های ابلاغ به دست خود او نرسد، عنوان ابلاغ، ابلاغ قانونی خواهد بود، بنابراین ابلاغ ممکن است به دو صورت قانونی و واقعی باشد.

 

ابلاغ واقعی نسبت به اشخاص حقیقی

ابلاغ به خود شخص مخاطب در‌‌ همان نشانی تعیین‌شده، ابلاغ به ولی یا قیم در مورد محجوران و ابلاغ اوراق در محل سکونت یا محل کار زن، در مواردی که زن در منزل شوهر سکونت ندارد، از جمله موارد ابلاغ واقعی به اشخاص حقیقی است.

 

ابلاغ واقعی نسبت به اشخاص حقوقی

ابلاغ واقعی نسبت به اشخاص حقوقی به دو مورد ابلاغ به اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی تقسیم می‌شود.

اشخاص حقوقی حقوق عمومی: در دعاوی راجع به ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و موسسه‌های مامور خدمات عمومی و شهرداری‌ها و نیز موسسه‌هایی که همه یا بخشی از سرمایه آنها متعلق به دولت است، اوراق اخطاریه و ضمایم به رییس دفتر مرجع مخاطب یا قائم‌مقام او ابلاغ می‌شود.

اشخاص حقوق خصوصی: بر اساس ماده ۷۶ قانون آیین دادرسی مدنی، در دعاوی مربوط به سایر اشخاص حقوقی دادخواست و ضمایم آن به مدیر یا قائم‌مقام او یا دارنده حق امضا ابلاغ خواهد شد همچنین طبق تبصره این ماده، هر ‌گاه ابلاغ اوراق دعوا در محل تعیین‌شده ممکن نباشد، اوراق به آدرس آخرین محلی که به اداره ثبت شرکت‌ها معرفی شده است، ابلاغ خواهد شد.

دعاوی شرکت‌های منحل‌شده: در شرکت‌هایی که دارای مدیر تصفیه هستند، اوراق قضایی به مدیر یا قائم‌مقام با دارنده حق امضا ابلاغ می‌شود اما اگر دارای مدیر تصفیه نباشند به آخرین مدیر قبل از انحلال در آخرین محلی که به اداره ثبت شرکت‌ها معرفی شده است ابلاغ خواهد شد. آنچه که در ابلاغ واقع مد نظر بوده، «اطلاع یافتن» مخاطب است؛ یعنی هدف آن است که برگ ابلاغ به او برسد.

 

آثار ابلاغ

  • ابلاغ دادخواست و ابلاغ وقت رسیدگی شرط تشکیل جلسه هست.
  • نوع ابلاغ از حیث حضوری یا غیابی بودن حکم موثر است.
  • تاریخ ابلاغ تعیین کننده شروع مهلت بسیاری اقدامات از جمله تجدید نظر، فرجام می باشد.

 

دفتر خدمات حقوقی البرز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید