مجازات جرم مزاحمت چیست؟ مجازات جرم مزاحمت در قانون مجازات اسلامی چیست
وکیل جرائم و مجازاتها

مجازات جرم مزاحمت چیست؟

در جامعه امروزی، کم‌تر کسی وجود دارد که تا به حال مورد مزاحمت قرار نگرفته باشد. در خیابان، مترو، اتوبوس، پارک و تمامی مکان‌های عمومی شهر ممکن است مورد مزاحمت افراد مختلف قرار بگیرید. متاسفانه امروزه زنان جزو دسته افرادی هستند که اکثرا مورد مزاحمت قرار می‌گیرند.

مزاحمت به هر روشی و برای هر شخصی که رخ دهد، باعث ایجاد حس ناامنی در وی می‌شود و همین امر می‌تواند اعتماد به فضای شهری را از بین ببرد. به همین دلیل، در قوانین جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی جرم مزاحمت و مجازات آن بپردازیم.

جرم مزاحمت

در قانون مجازات اسلامی، مزاحمت از جمله جرم‌هایی است که به عنوان جرم تعزیری تلقی می‌شود. در ماده‌های 617، 618 و 619 قانون مجازات اسلامی به جرم مزاحمت اشاره شده است. طبق این ماده‌های، جرم مزاحمت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد.

  1. مزاحمت با استفاده از اسلحه سرد یا گرم برای قدرت‌نمایی

در این دسته از جرم مزاحمت، شخص مجرم با استفاده از اسلحه سرد یا گرم، اقدام به ایجاد مزاحمت و همجنین ایجاد رعب و وحشت در افراد می‌کند. و یا ممکن است مجرم در این شرایط با استفاده از اسلحه، اقدام به اخاذی یا تهدید فرد کند. در این شریط، طبق ماده 617 قانون مجازات اسلامی، فرد مجرم به شش ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم شود. مشخص کردن حکم نهایی به نظر قاضی و تشخیص وی در خصوص شدت جرم بستگی دارد.

  1. مزاحمت از طریق ایجاد هیاهو و جنجال

هرگونه ایجاد هیاهو، جنجال و تعرض به اشخاص که موجب اخلال در نظم، آسایش و آرامش شود، به عنوان جرم مزاحمت در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر ایچاد هیاهو باعث اختلال در کسب و کار مردم شود نیز جرم مزاحمت است. در این شرایط و طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی، مجرم به سه ماه الی 1 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در این مورد نیز قاضی بر اساس شدت ارتکاب به جرم، میزان حکم را مشخص می‌کند.

  1. مزاحمت برای اطفال و زنان

اگر فردی به هر دلیلی علیه زنان از الفاظ رکیک و مخالف شئون استفاده کند و یا در مقابل آن‌ها حرکات خارج از عرف و حیثیت انجام دهد، مرتکب جرم مزاحمت شده است و مجرم است. طبق ماد619 قانون مجازات اسلامی، حکم مجازات این جرم دو تا شش ماه حبس و تا 74 ضربه شلاق است. قاضی دادگاه بر اساس شکایت شاکی و شدت جرم، میزان حکم را مشخص می‌کند. نکته مهم در خصوص این جرم این است که غیر قابل گذشت است. به این معنا که حتی اگر شاکی از مجرم گذشت کند، وجهه عمومی جرم همچنان پابرجاست و مجرم مجازات خواهد شد.

تعقیب زنان جزو مصادیق جرم مزاحمت است؟

طبق نظریه شماره 10153/7 که در تاریخ 10/11/1379 توسط اداره حقوقی قوه قضائیه صادر شده است، در خصوص موضوع تعقیب زنان این طور بیان شده است:

« فلسفه تصویب ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی که از جمله جرائم عمومی و غیر قابل گذشت می باشد، آن است که افراد نامحرم مزاحم زنان و کودکان نشوند. مثلا تعقیب مصرانه یک زن از مصادیق مزاحمت تلقی می‌شود. اما اگر کسی همسر یا فرزند خود را تعقیب کند و پیگیر آن‌ها شود مرتکب جرمی نشده است. تعرض هم که به معنای در برابر افراد ایستادن و آبروی آن‌ها را در معرض خطر قرار دادن است شامل زن و فرزند مرتکب نمی‌شود؛ چرا که آبروی آن‌ها آبروی خود اوست. بدین تعبیر مصادیق ایراد ضرب عمدی نسبت به همسر و فرزند را نمی‌توان در حوزه شمول ماده مذکور قرار داد.»

مزاحمت تلفنی

یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع‌های جرم مزاحمت، مزاحمت تلفنی می‌باشد. در این نوع فرد مجرم با استفاده از یک تلفن و یا وسیله ارتباطی با شخصی ارتباط برقرار می‌کند و با استفاده از الفاظی رکیک وی را آزرده‌خاطر می‌کند. و یا ممکن است فرد مجرم با برقراری تماس‌های مکرر، آسایش را از زندگی فرد ببرد. در این صورت نیز جرم مزاحمت صورت گرفته است.

برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی، فرد شاکی می‌بایست مدارک شناسایی خود را به همراه مدرکی که اثبات می‌کند این مزاحمت رخ داده است (مثل تماس ضبط شده) به دادسرای منطقه وقوع جرم ارائه دهد. در این صورت می‌تواند شکایت خود را ثبت و پیگیری کند.

جرم مزاحمت تلفنی در صورتی که اثبات شود از یک تا شش ماه حبس برای مجرم رقم خواهد زد. این جرم نیز غیر قابل گذشت است و به عنوان یک جرم عمومی شناخته می‌شود. به همین دلیل حتی در صورتی که شاکی گذشت کند، مجازات برای مجرم اجرا خواهد شد.

نکته جالب در خصوص جرم مزاحمت تلفنی این است که اگر شخصی با عمد و سوءنیت به فردی خبر فوت نزدیکانش را دهد و آن شخص در اثر شنیدن این خبر فوت کند یا دچار مرض خاصی شود، فردی که خبر را داده است به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید